دانلود


صفحه مناسب براي چاپگر


قهرمان زيبايي اندام و هركول سينماي ايران در دنيا به ريچارد لويد معروف بود
ایلوش خوشابه در هشتاد سالگي درگذشت


سينماي ما- ایلوش خوشابه بازیگر قدیمی سینما صبح روز گذشته دار فانی را وداع گفت. او مدت‌ها بود از بیماری ریوی و کلیوی رنج می‌برد و در ماه‌های اخیر در بیمارستان بستری بود. خوشابه طی یک هفته قبل در بخش سی‌سی‌یو بیمارستان دی بستری بود و صبح دیروز در سن 80 سالگی درگذشت. او متولد 1311 در شهر ارومیه بود و بعد از موفقیت در مسابقات زیبای اندام از سوی تهیه‌کنندگان به سینما دعوت شد. خوشابه برای اولین بار سال 1333 در فیلم امیر ارسلان نامدار ظاهر شد و پس از آن در فیلم‌هایی چون «بیژن و منیژه»، «کشتی نوح» و ... ایفای نقش کرد. او طی همان سال‌ها ضمن حضور در سینما در زمینه کشتی کج نیز فعالیت می‌کرد و چند فیلم هم در ایتالیا بازی کرد.

ایلوش خوشابه در سال‌های بعد از انقلاب در فیلم‌هایی چون «افعی»، «یاران»، «گارد ویژه» و «تعقیب» نیز ایفای نقش کرده است.

مراسم یادبود او  در کلیسای شرق آشوبی واقع در خیابان کارگر جنوبی، پایین‌تر از چهارراه لشکر، خیابان شهید آقابالازاده برگزار و پس از آن در قطعه‌ای در اسلامشهر به خاک سپرده شد.

ایلوش خوشابه که در اروپا به ریچارد لوید معروف است در سال ۱۳۱۱ در شهر ارومیه به دنیا آمد از کودکی علاقه وافری به ورزش داشت. بهمین دلیل در زمینه پرورش اندام شروع به فعالیت نموده و در سال ۱۳۲۷ زمانیکه شانزده سال بیشتر نداشت ضمن شرکت در مسابقه زیبایی اندام کشور بر همه رقبای خود پیروز شده و عنوان «آقای ایران» را بدست آورد. این امر باعث شد که تهیه کنندگان فیلم از وی دعوت نمایند تا در فیلمهای قهرمانی شرکت کند.
ایلوش از سال ۱۳۳۳ وارد فعالیت هنری شد و برای اولین بار در فیلم «امیر ارسلان نامدار» در نقش امیر ارسلان ظاهر شد. پس از آن در فیلمهای «قزل ارسلان» و «بیژن و منیژه» ظاهر شد.
پس از اتمام کار بازی در فیلم اخیر ایلوش سفری به آمریکا نمود و در این کشور توانست عنوان قهرمان زیبایی اندام و کشتی کج شهرهای لوس آنجلس و سکرامنتو را بدست آورد. در بازگشت از آمریکا در فیلم «دندان افعی» بازی کرد در سال ۱۳۴۰ از طرف استودیو یولو فیلم جهت شرکت در فیلم ولکان خدای جنگ (امیمو سالوی)به ایتالیا دعوت شد. از آن تاریخ کار خود را در کشور ایتالیا ادامه داد و در این مدت در چند فیلم از جمله «پسر ژوپیتر» «علی بابا» - «سامسون و دلیله» - «برادران شکست ناپذیر» - و «هفت تیر کشها ی نفرین شده»ایفای نقش کرد و از این راه شهرت و محبوبیت بین‌المللی نصیب وی گردید. ایلوش در سال ۱۳۴۵ طبق دعوتی که از وی به عمل آمده بود برای شرکت در فیلم «حسین کرد شبستری» برای مدت دو ماه به ایران آمد و پس از اتمام کار این فیلم مجددا به ایتالیا برگشت . وي سالهاي آخر عمرش را اکنون در تهران زندگی  کرد.
ایلوش ( ملیت: ایرانی قرن:14)
متولد: 1310 ارومیه، نام اصلى: ایلوش خوشابه، نام مستعار در ایتالیا: ریچارد لوید، تحصیلات: مهندسى مكانیك، قهرمان سابق پرورش اندام، مهاجرت به ایتالیا 1352، فعالیت مجدد از 1371، شروع بازیگرى: امیرارسلان نامدار (1334) عمده‏ى فیلمها: قزل ارسلان (1336)، بیژن و منیژه (1337)، دندان افعى (1340)، ولكان خداى جنگ (ایتالیا- 1341)، مبارزات على بابا (ایتالیا- 1342)، هركول سامسون اولیس (ایتالیا- 1343)، برادران شكست ناپذیر (ایتالیا- 1343)، قهرمان (ایتالیا- 1344)، مجموعه تلویزیونى اف بى آى (آمریكا- 1344)، من جاسوس هستم (امریكا- 1344)، تیرانداز (امریكا- 1345)، حسین كرد (1345)، از جان گذشتگان (1346)، خطاكاران (لبنان- 1346)، بازى شانس (لبنان- 1347)، كشتى نوح (1347)، پهلوان پهلوانان (1348)، غول بیابانى (1348)، احمد چكمه‏اى (1350)، آخرین نبرد (1351)، عباسه و جعفر برمكى (1351)، جنگجویان كوچولو (1352)، افعى (1371)، یاران (1372)، تعقیب (1374)، گارد ویژه (1374)
***
یوشیا خوشابه بازیگر آشوری، ایرانی و ستاره سینمای جهان نشان شوالیه دریافت کرد
نشان شوالیه درجه "افسر ارشد“ از سوی رئیس جمهور ایتالیا و وزیر امور خارجه ایتالیا به آقای یوشیه خوشابه (ایلوش)، اهدا گردید
در مراسمی که پنجشنبه شب 16 اردیبهشت ماه 1389 برابر با ششم ماه مه 2010، در محل اقامتگاه سفیر ایتالیا در تهران جناب آقای آلبرتو برادانینی H.E. Alberto BRADANINI، برگزار گردید نشان شوالیه Cavaliere (سلحشوری) درجه "افسر ارشد “Grande Ufficiale به همراه دیپلم افتخار مربوطه توشیح گردیده از سوی رئیس جمهور ایتالیا "جورجو ناپولیتانو Giorgio NAPOLITANO " و وزیر امور خارجه ایتالیا " فرانکو فراتینی Franco FRATTINI "، به آقای یوشیه خوشابه (ایلوش) ، اهدا گردید.
چگونگی تصمیم گیری و دلایل اعطای نشان شوالیه (سلحشوری) به این بازیگر بین المللی سینمای ایران، ذیلاً تشریح گردیده اند.
جناب آقای یوشیه خوشابه (ایلوش) نام هنری ثبت گردیده در تارنمای بازیگران بین المللی سینمای جهان: ریچارد لوید Richard LLOYD – رود فلش Rod FLASH محل تولد : اورمیه (ایران) - حرفه: بازیگر سینما - ملیت: ایرانی
آقای خوشابه، یکی از شهره ترین بازیگران مورد تحسین صحنه سینمای ایران می باشند که در پی کسب موفقیت های بی شمار در صحنه ورزش کشور خویش و قاره آسیا حرفه اصلی خویش را همانا فعالیت در عرصه هنر هفتم یا سینما، پی ریزی نموده اند.
آقای خوشابه، تنها بازیگر سینمای ایران می باشند که تخصص اساسی ایشان ایفای نقش اول در فیلم های اسطوره ای و حماسی بوده است و از اینروی در تعداد بسیار زیادی فیلم سینمائی در کشور متبوع خویش ایران و در خارج از کشور به ویژه در ایتالیا ، به ایفای نقش نخست پرداخته اند.
شاخص ترین فیلم هائی که در این رابطه در ایتالیا تهیه و آنگاه در سراسر جهان به نمایش در آمده اند عبارتند از : ولکان پسر مریخ Vulcano figlio di Giove محصول سال 1961 (همین فیلم جایزه نخست فستیوال سینمائی ایتالیا تحت عنوان "بال های زرین Ali d’Oro " را جهت این بازیگر به ارمغان آورد. هفت خوان علی بابا Sette fattiche di Ali Baba` محصول سال 1962 - هرکول سامسون را به مبارزه می طلبد Ercole sfida Sansone محصول سال 1963 – برداران شکست ناپذیر ماچیسته Invincibili fratelli di Maciste محصول سال 1964 - دو تپانچه منیوم کالیبر 38 برای شهری از اشرار Due Magnum 38 per una citta` di carogne محصول سال 1975 - شادمانی Allegria محصول سال 1982 و بسیاری فیلم های موفق دیگر که در ایران، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا، فیلمبرداری گردیده اند.
درجه و نوع نشان لیاقت اهدائی به نامبرده
شوالیه مرام ستاره همیاری ایتالیا
Cavaliere dell’Ordine della Stella della Solidarieta` Italiana “OSSI”
دلایل اعطای این نشان:اعطای نشان شوالیه Cavaliere درجه افسر ارشد Grande Ufficiale ، همانا نشان از بذل توجه خاص دولت ایتالیا به موضوع فعالیت های فرهنگی هنری به ویژه سینمائی به مثابه پلی پیوند دهنده میان ملل گوناگون، می باشد.
از اینروی، دولت ایتالیا در راستای سپاسگزاری از این بازیگر بین المللی سینمای ایران و ایتالیا که نقش به سزائی در امر پیوند دهی و نزدیکی و همچنین پدید آوردن شناخت متقابل نسبت به توانائی ها و تجربیات دو کشور در عرصه هنر هفتم ایفا نموده اند، تصمیم به اهدای نشان سلحشوری Cavaliere به نامبرده گرفته است.
جناب آقای یوشیه خوشابه (ایلوش)، فیلم های تهیه گردیده با بازیگری جنابعالی، همانا به مثابه مشوقی راستین جهت جلب نظر ایرانیان به سوی سینمای ایتالیا عمل نموده اند و از اینروی همواره همچون پلی پدید آمده از عناصر فرهنگی و سینمائی که نقشی بس سترگ در پیوند دادن ایران و ایتالیا و یا بهتر بگوئیم میان جهان خارق العاده شهر سینمائی رم "چینه چیتا Cinecitta` " و ایران کهن و باستانی را فراهم آورده اند.
لازم به یادآوری است که جناب آقای یوشیه خوشابه (ایلوش)، یک شخصیت والای سینمائی محسوب می گردند که نقش محوری را در عرصه فرهنگ سینمائی دو کشور ایران و ایتالیا، ایفا نموده اند. نامبرده، همچنین در طول سالیان بسیار فعالیت های هنری خویش در ایران همواره تلاش نموده اند تا کوله بار گرانبار تجربیات هنری – سینمائی خویش را که حاصل سالیان بسیار بازیگری نامبرده در عرصه سینمای ایتالیا بوده است را در اختیار دیگر بازیگران حرفه ای ایرانی، قرار دهند.
با عنایت به این دلایل است که آقای یوشیه خوشابه (ایلوش)، همواره مورد رایزنی و مصاحبه از سوی جراید و روزنامه های تخصصی جهان سینما واقع می گردند، همانا مصاحبه هائی که ایشان ضمن مغتنم دانستن موقعیت اشارات مستقیمی را به کسب تجربیات گرانبهای خویش در عرصه هنر هفتم در ایتالیا و در کنار دیگر بزرگان جهان و فرهنگ سینمای ایتالیا، به عمل می آورند.