صفحه مناسب براي چاپگر


احمد اميني كارگردان «بي‌خداحافظي» از جشنواره سي‌ام فيلم فجر مي‌گويد
بعد از اين همه سال، مشتاق حضور در جشنواره‌ هستم


سينماي ما- احمد امینی از حضور فیلم «بی‌خداحاظی» در جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: بعد از این همه سال از گذشت جشنواره فیلم فجر، مشتاق حضور در این رقابت سینمایی هستم. امینی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با روابط عمومی سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: به نظر می‌رسد این دوره از جشنواره فیلم فجر نسبت به دوره‌های قبل تفاوت دارد. این را می‌توان از رویکرد مسئولان جشنواره متوجه شد. البته معمولا این مسائل در عمل معلوم می‌شود اما حرف‌هایی در مورد استقلال جشنواره فیلم فجر نسبت به دوره‌های قبل زده شده و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: ترکیب هیات انتخاب خوب بود. این انتخاب نشان دهنده این بود که برگزارکنندگان تلاش خودشان را برای استفاده از افراد حرفه‌ای به کار گرفته‌اند. کارگردان فیلم سینمایی «این زن حرف نمی‌زند همچنین افزود: البته اگر از حرفه‌ها و صنوف دیگر سینما مانند فیلمبرداری، تدوین و فیلمنامه نویسی استفاده می‌شد بهتر بود. حمید نعمت الله بیشتر با عنوان کارگردان شناخته شده است و باید فیلمنامه نویس به معنی اخص در این ترکیب قرار داده می‌شد. شاید حضور سه کارگردان کنار هم ضروری نبود. در ‌‌نهایت فکر می‌کنم ترکیب هیات انتخاب موجه است و امیدوارم ماحاصل کارشان هم همینطور باشد.

امینی در خصوص اولین حضورش به عنوان کارگردان در جشنواره فیلم فجر و تاثیر این حضور بر انگیزه سینماگران توضیح داد: سال‌هاست که در جشنواره فیلم فجر تنها بیننده بودم. بعد از این همه سال برای اولین بار است که فیلمم را به جشنواره فیلم فجر ارائه می‌کنم. حضور در جشنواره برایم اهمیت دارد و فکر نمی‌کنم هیچ صاحب اثری از عرضه فیلم‌اش در جشنواره فجر ناراحت شود. تمام آنهایی که متقاضی حضور در جشنواره هستند منتظر حضور فیلمشان در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر هستند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا  «بی‌خداحافظی» مورد استقبال مخاطبان جشنواره قرار می‌گیرد یا خیر، عنوان کرد: ما فیلم می‌سازیم که مردم ببینند و هر چه این عرضه بهتر باشد خوشایند‌تر است. حضور در جشنواره فیلم فجر عرضه فیلم را برای کارگردان در زمان اکران مناسب‌تر می‌کند. من مشتاقم ببینم بعد این همه مدت عدم حضور در جشنواره امسال چه اتفاقی برای فیلمم می‌افتد و نظر منتقدان و دیگران در مورد «بی‌خداحافظی» چیست.

امینی با تاکید بر اینکه سینمای رسانه تنها مختص اهالی رسانه استف اظهار داشت: در طول این سال‌ها من همیشه در سینمای مطبوعات به عنوان یکی از مطبوعاتی‌های قدیمی بودم، اما در دو سال گذشته به جای مطبوعاتی‌های قدیمی مدام چهره نا‌شناس در سینمای رسانه دیدیم. ما در سالن میلاد از دو هزار مطبوعاتی ۱۹۰۰ نفر را نمی‌شناختیم و چهره‌ها و سن و سال نشان می‌داد که این‌ افراد مطبوعاتی نیستند. در دو سال گذشته سالن رسانه‌ها، سالن خانوادگی بود و حتی بچه‌‌ها هم در سالن مطبوعات دیده می‌شدند.

این منتقد و روزنامه نگار قدیمی در خصوص عدم حضور منتقدان در جلسات پرسش و پاسخ گفت: خیلی از منتقدان و اهالی رسانه در نشست‌های پرسش و پاسخ حضور پیدا نمی‌کردند به دلیل اینکه افراد ناشناخته‌ای در این نشست‌ها حضور پیدا می‌کنند و سوال‌های بی‌ربطی می‌پرسند. بعضی سوال‌های خیلی فرعی و غیرحرفه‌ای است. بعضی منتقدان برای تسویه حساب‌های شخصی می‌آمدند. اگر فیلم من در بخش مسابقه قرار داشت، نمی‌توانم از حالا برای حضور در نشست پرسش و پاسخ تصمیم بگیرم.

وی ادامه داد: از خیلی‌ها شنیده بودم که در جلسات نشست جنجال می‌شود. به همین دلیل باید در مورد دادن کارت مطبوعاتی بیشتر رعایت کنند و سعی شود فقط مطبوعاتی‌ها در این جلسات حضور پیدا کنند. همین اتفاقات ریز باعث بهتر برگزار شدن جشنواره فیلم فجر می‌شود.
امینی در پایان در خصوص فیلم «بی‌خداحافظی» خاطرنشان کرد: این فیلم در مراحل انتهایی صداگذاری است و یک نسخه برای نمایش و بازبینی به جشنواره فرستادیم. فکر می‌کنم این فیلم پتانسیل‌هایی برای جذب مخاطب و در عین حال ساختار خوبی داشته باشد. همه عوامل با این روحیه جلو رفته‌اند و امیدواریم که نظر مردم هم همینطور باشد. من همیشه رابطه خوبی با مطبوعاتی‌ها داشتم. امیدوارام با نمایش این فیلم در جشنواره رابطه‌مان خراب نشود.

سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر با رویکرد «اخلاق، آگاهی و امید» به همت معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از روزهای ۱۲ الی ۲۲ بهمن در تهران و استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.