صفحه مناسب براي چاپگر


نامه ستاد مبارزه با عرضه محصولات غیر مجاز سمعی و بصری منتشر شد
زمانی که بازیگری برای ساخت تیزرهای فرهنگی درخواست مبلغ‌های سنگینی می‌کنند چه انتظاری می توان داشت؟


سينماي ما- نامه ستاد مبارزه با عرضه محصولات غیر مجاز سمعی و بصری مسایلی را روشن می‌کند که جای تامل دارد به طوری که پیکان همه انتقادات نمی‌تواند به سوی این ستاد نشانه برود بلکه عوامل گوناگونی در این مسئله دخیل هستند. در این نامه به موادی اشاره شده است که خواندن و توجه به آنها خالی از لطف نیست.

نحوه همکاری تهیه کنندگان سینمای ایران

به غیر از تعداد محدودی از تهیه‌کنندگان و کارگردان که از تماشاگران درخواست کرده‌اند که آثارشان را کپی نکنند صاحبان آثار نسبت به این امر فرهنگ ساز کوتاهی کرده‌اند بنا بر گفته ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز مالک اثر «اخراجی ها3» شکایت خود را از سینمایی که نسخه غیرمجاز از آن خارج شده است پیگیری نکرده است؟ این اتفاق می‌تواند چه نتیجه‌ای را در پی داشته باشد آن‌ هم زمانی که مالک اثر دچار خسارت شده و پیگیر مطالبات خود نیست. متاسفانه هیچ‌کس مبارزه با قاچاق فیلم را وظیفه خود نمی داند و راهکاری برای مبارزه با این پدیده ارایه نمی‌دهد. مبارزه با تکثیر غیر مجاز باید با همت عوامل سینما به نتیجه برسد اما زمانی که بازیگری برای ساخت تیزرهای فرهنگی درخواست مبلغ‌های سنگینی می‌کنند چه انتظاری می توان داشت.

امروز با پدیده DivX روبرو هستیم، امکان کپی چند فیلم برروی یک لوح فشرده با کیفیت و قیمت مناسب مخاطب را وسوسه می‌کند به جای هزینه 10 هزار تومانی تنها هزار تومان هزینه کند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز کمک های شهرداری تهران در زمینه جمع آوری فروشندگان آثار غیر مجاز با همکاری نیروی انتظامی و استانداری لازم و ضروری است.

شهرداری با این افراد چندان مبارزه نمی‌کند چون این عمل برایش غیر قانونی محسوب نمی‌شود و قانون نیز مجازات واضح و روشنی برایش وضع نکرده است.

پدیده قاچاق و تکثیر غیرمجاز به فیلم محدود نمیشود. امروز بازی‌های رایانهای، موسیقی، نرمافزارها و دیگر محصولاتی که در قالب لوح فشرده منتشر میشوند و دارای حقوق معنوی هستند که با این پدیده مذموم دست و پنجه نرم میکنند.

برای حل این معضل بزرگ فرهنگی تنها امری که می تواند نتیجه بخش باشد انجام کار فرهنگی است با ساخت تیزرها و آگهی های فرهنگی به مردم هشدار دهیم که خرید و فروش آثار غیر مجاز با دزدی اموال تفاوتی ندارد اگر چنین فرهنگ سازی صورت بگیرد و از طرفی با متخلفین نیز به شدت و قاطع برخورد شود این پدیده در کشور به شدت کاهش می‌یابد.