صفحه مناسب براي چاپگر


انتقاد یک مفسر قرآن کریم از فیلم "ملک سلیمان" در نامه به وزیر
زنان پيامبران نبايد آرايش‌كرده در كنار پيامبر و جلوي چشم مردم جلوه‌گري كنند


سينماي ما- ابوالفضل بهرامپور مفسر قرآن و صاحب تفسير نسيم حيات با ارسال يادداشتي به وزير ارشاد اسلامي نقدي بر فيلم سليمان نبي نگاشته است. در اين نقد که رسالت منتشر کرده آمده است:

اين سليمان مال قرآن نيست. قرآن، سليمان معقولي را معرفي مي‌كند. در اين فيلم سليمان علماي يهود را فراخواند و گفت خبر رسيده كه طايفه جن به دنياي انسان‌ها مي‌آيند و با ما جنگ مي‌كنند. پس قبايل خود را مجهز كرده و بسيج كنيد. آنها گفتند اين خرافات چيست؟ سليمان گفت: آنها در جلد انسان‌ها وارد خواهند شد بايد با آنها جنگ كنيم.

سپس براي اثبات سخن سليمان ديده شد يك عده از مردم،‌ يكي پس از ديگري جن‌زده و ديوانه شدند و با شمشير به مردم حمله كردند و سليمان هم با آن مجانين جنگيد نه با جن‌ها. در صورتي كه مجانين محكوم به قتل نيستند وانگهي چه كسي گفته است كه آنها علنا با آدميان جنگ مي‌كنند و از طرفي تعريفي ندارد كه سليمان با يك مشت ديوانه جنگ كند و آنها را بكشد.

القاي پنهاني كه در نفس انسان پديد مي‌آيد اين است كه در قرآن يك مشت اساطير وجود دارد كه علماي يهود در آن زمان متوجه اظهارات سليمان بوده‌اند و ...

وي در نامه خود مي‌افزايد، آنچه قرآن در مورد سليمان نبي آ‌ورده اين است كه؛ حضرت داوود حكومت و داوري داشت. در كوچكترين فرزندش سليمان استعداد و نبوغ يافت. او را در محكمه حاضر مي‌كرد تا قضاوت ياد بگيرد.

پس از او سليمان به حكومت الهي رسيد. روزي اسب‌هاي وي را به او ارائه دادند. در اينجا محبت مال را فداي ذكر خدا كرد كه ‌آنها را برگردانيد و در راه خدا و براي جهاد وقف نمود. اين عمل موجب شايستگي بيشتر عنايت خدا شد.

دعا كرد كه خدايا به من حكومتي مرحمت كن كه به كسي نداده‌اي. خدا اجابت كرد و به او چند عنصر قدرتي داد: منطق طير كه برايش كار مي‌كردند، هدهد به صورت رادار از آب‌هاي زيرزميني و اخبار مختلف از جمله ماجراي بلقيس را مي‌آورد و به او تصرف و اختيار باد را داد كه ظرف نيمروز او را يك ماه مسير راه مي‌برد.

در اين ميان خدا فرمود ما نيروي عظيم جن را در تسخير تو قرار داديم و متمردين آنها را به زنجير مي‌كشيم. تو از آنها براي كارهاي خارق‌العاده استفاده كن. بنابراين مسئله‌ تسخير جن يك موضوع بين خدا و اين پيامبر بوده است و ربطي به لشكركشي و شمشير زني با جنيان نداشته است.

از طرفي در اين فيلم سليمان زن زيبايي دارد كه در اجتماع ظاهرش مي‌كنند مانند همان ايرادي كه در فيلم يوسف بود. زنان پيامبران نبايد آرايش كرده در كنار پيامبر و جلوي چشم مردم جلوه‌گري كنند.