اخبــار فـوری
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

خبرگزاری فارس: اکران این فیلم در سینماهای مردمی خبر از حضور یک فیلم حامی فتنه در جشنواره فیلم فجر دارد

واکنش‌های تند و بی‌سابقه یک جریان خاص به فیلم «عصبانی نیستم»
نمایش این فیلم رکیک دهن‌کجی سازمان سینمایی و دبیر جشنواره به اراده نظام و هشدار نمایندگان مردم در مجلس است/ یک بیانیه سیاسی تند برای زیر سوال بردن نظام و تطهیر فتنه‌گران
سینمای ما- در میانه برگزاری جشنواره فجر 32 و حتی قبل از نمایش یک فیلم در سینمای رسانه‌ها، فضاسازی یک جریان خاص درباره فیلم آغاز شده است. این روزها انتقادهای تندی درباره فیلم «عصبانی نیستم» مطرح شده که در نوع خود بی سابقه است و زمینه ساز ایجاد حواشی برای ...
*** در میانه برگزاری جشنواره فجر 32 و حتی قبل از نمایش یک فیلم در سینمای رسانه‌ها، فضاسازی یک جریان خاص درباره فیلم آغاز شده است. این روزها انتقادهای تندی درباره فیلم «عصبانی نیستم» مطرح شده که در نوع خود بی سابقه است و زمینه ساز ایجاد حواشی برای نماینده ایران در جشنواره برلین و یکی از آثار محبوب تماشاگران جشنواره فجر 32 است.

مهدی آذر پندار در ویژه نامه سیمرغ جوان روزنامه جوان نوشت:

«
مثل هر سال که اهالی رسانه از مدت ها قبل از جشنواره پیرامون فیلم ها شناخت دارند و فیلم های جنجال برانگیز را از قبل شناسایی کرده اند، امسال هم از آغاز جشنواره، این حدس و گمان ها پیرامون چند فیلم بیش از سایر فیلم ها بود. به خصوص که شنیده ها حاکی از پرداختن یکی دو فیلم به فتنه 88 حکایت داشت.

اما ماجرا وقتی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت که با اعلام برنامه نمایش فیلم ها در برج میلاد، نام سه فیلم حساسیت برانگیز جشنواره در روز آخر دیده می شد که این خود حکایت از واهمه مدیران جشنواره از مواجهه رسانه ها با این فیلم ها داشت. چرا که خبرها و نقدهای مربوط به فیلم های اکران شده در روز آخر معمولا در میانه اخبار اختتامیه و اعلام جوایز گم می شود و نمی تواند چندان حاشیه ای ایجاد کند.

"عصبانی نیستم" یکی از همین سه فیلم است که موضوع سیاسی آن از مدتی پیش از جشنواره خبرساز شد و به نظر می رسد به همین دلیل در اکران برج میلاد در روز آخر قرار گرفت. دست بر قضا، دیروز فرصتی دست داد تا فیلم را در سینما فلسطین با مردم ببینیم. فیلم همان چیزی بود که انتظارش می رفت. ممیزی و اصلاحیه و امثال اینها هم ظاهرا صرفا کارکرد رسانه ای داشته است.

در شرایطی که از مدت ها قبل گفته شده بود که فتنه 88 خط قرمز خدشه ناپذیر نظام در جشنواره فیلم فجر امسال است و حتی کمیسیون فرهنگی نیز با ارسال نامه ای به سازمان سینمایی نسبت به تحریف وقایع سال 88 هشدار داده بود، نمایش فیلم رکیک "عصبانی نیستم" را می توان دهن کجی سازمان سینمایی و دبیر جشنواره به اراده نظام و هشدار نمایندگان مردم در مجلس دانست. فیلمی که حضور آن در بخش مسابقه جشنواره فجر با این سطح از توهین ها و خط شکنی ها بی سابقه به نظر می رسد.

البته راجع به "عصبانی نیستم" نمی شود سینمایی صحبت کرد. چون سینما نیست. فحشنامه ای است رکیک و البته مستقیم گو  علیه هر آنچه که کارگردان در این سال ها نپسندیده است. کارگردان از مذهبی ها متنفر است، پس در یک سکانس بی ربط و ضعیف، یک ریشوی مذهبی تسبیح به دست را ناگهان طالبان می خواند. از احمدی نژاد متنفر است، پس بی ربط و با ربط سخنرانی های او را به صورت کاملا گل درشت میان سکانس های فیلمش جاساز می کند تا شاید این گونه ارضا شود. از سال 78 با تیتر گل درشت دانشگاه به خاک و خون کشیده شد فکت می آورد و پوستر خاتمی را مدام توی چشم مخاطب فرو می کند. از بسیجی ها کینه به دل دارد، پس بعد از کتک زدن مفصل یک بسیجی توسط یکی از کاراکترها می گوید ما اهل زدن نیستیم، اینها هستند که مردم را کتک میزنند!، از نظام دل پری دارد، مدام از دستاویز دانشجوی ستاره دار استفاده می کند و به کشته های 88 نقبی می زند، به نامگذازی امسال توسط مقام معظم رهبری متلک می اندازد و ...

با جرات می توان گفت که "عصبانی نیستم" به کنفرانس برلین بیشتر شبیه است تا فیلم سینمایی و کارگردان هیچ ابایی ندارد که حتی در قالب یک ارائه دانشگاهی، جمهوری اسلامی را از منظر امام علی (ع) نقد کند.

جالب تر آنکه دومین فیلم درمیشیان، تلاشی است مذبوحانه برای آنکه با آسمان و ریسمان بافتن های معمول شبه روشنفکران، به دروغ اثبات کند فتنه سال 88 محصول اعتراض طبقات محروم و  مستضعف به نظام بوده است. یعنی یک عدول کامل از آرمان های قشر مرفه بی درد برج نشین در سال 88 به نفع طبقه مستضعفی که در جریان فتنه آنها را شهروند درجه دو محسوب می کردند. همان ها که به زعم آقایان با یک گونی سیب زمینی رای شان عوض می شد. در واقع، جنبش اشرافیت علیه جمهوریت در اینجا به جنبش شهرستانی های فقیر ساکن تهران علیه نظام تبدیل شده است. و چه ادعایی خنده دار تر از این که فتنه 88 را مستضعفان پایین شهر به راه انداختند؟ اصلا انگار که جنبش سبز در سال 88 یک جنبش کارگری از نوع چپ بوده است!

البته ایراد و گله از درمیشان نیست. خوب پولی گیر او آمده -حتما از بخش خصوصی و بدون یک ریال کمک احیانا خارجی- و او فیلمش را ساخته است. اما حضور و اکران چنین فیلم رکیکی در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر به شدت شک برانگیز و حتی به نوعی موجب ایجاد شایبه رضایت و حمایت دولت تدبیر و امید از ساخت چنین فیلم هایی است. حالا باید صبر کرد و دید این دهن کجی سازمان سینمایی به خط قرمز نظام به ضرر چه کسی تمام می شود. اما نقدا می توان گفت چند روز آینده، روزهای سختی برای ایوبی و احسانی و رضاداد خواهد بود...»

خبرگزاری فارس هم در ادامه این فضاسازی نوشت:

«در حالیکه اکران فیلم «عصبانی نیستم» برای اهالی رسانه در جشنواره فجر به روز آخر در برج میلاد موکول شده است، اکران این فیلم در سینماهای مردمی خبر از حضور یک فیلم حامی فتنه در جشنواره فیلم فجر دارد. فیلمی که در قامت یک بیانیه سیاسی تند برای زیر سوال بردن نظام، به تطهیر فتنه گران و همدردی با آنها می پردازد.

این مسئله در حالی رخ می دهد که از مدتها پیش نمایندگان مردم در کمیسیون فرهنگی مجلس درباره حضور فیلمهای حامی فتنه در جشنواره فجر انقلاب هشدار داده و ابراز نگرانی کرده بودند. در راس این ابراز نگرانی ها نامه حجت الاسلام سالک رئیس کمیسیون فرهنگی به حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بود. ایوبی هم در پاسخ گفته بود: « هیچ‌کس نگران نباشد، قصد نداریم سینما را قربانی مسائل سیاسی کنیم» اما ارجاعات صریح این فیلم به فتنه 88 و توهین به مردم مذهبی در آن نشان می دهد این نگرانی ها درباره پذیرفته شدن این فیلم در بخش مسابقه جشنواره بی مورد نبوده است.

سیاه نمایی مفرط از شرایط اقتصادی کشور و نسبت دادن عنوان طالبان به فردی با ظاهر مذهبی، بن بست نشان دادن شرایط کشور به همراه سکانس صف طولانی برای فروش کلیه از جمله نکات این فیلم است که آن را از فیلمهای نامناسب متعددی که در جشنواره امسال حضور دارند متمایز کرده است.»

نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در گفتگو با  خبرگزاری فارس درباره حضور فیلم «عصبانی نیستم» در جشنواره فیلم فجر گفت: ما قبلا هم به دوستان درباره فیلم های حامی فتنه در جشنواره تذکر داده بودیم و حتی رییس محترم کمیسیون نیز در نامه به آقای ایوبی این مورد را متذکر شده بودند.

وی افزود: رییس سازمان سینمایی و مسئولان ارشاد هم قول داده بودند که در این مورد درست عمل کنند چراکه فتنه خط قرمز است و این مساله باید مورد توجه همه باشد.

پژمانفر ادامه داد: برای من خیلی جالب است که به دروغ می آیند و نظام را متهم می کنند و آنوقت آقایان در جشنواره ‌ای که به نام انقلاب است از آن پذیرایی می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی گفت: من نمی‌دانم خط قرمز این آقایان چیست و یک فیلم باید چه باشد تا مقابلش بیاستند اما گویی منافع همه مردم باید صرف منافع یک عده خاص در سینما باشد و این قابل تحمل نیست.

رییس کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی گفت: خطاب ما به شخص وزیر است. آقای جنتی باید در این مورد پاسخگو باشد و حتما ما در مجلس با وزیر صحبت خواهیم کرد.

پژمانفر گفت: ویرانه نشان دادن کشور و شعار سیاسی دروغ دادن پس از آنکه امروز دیگر برای همه مسجل شده که جنجال تقلب یک فریبی بیش نبوده واقعا جای تاسف دارد.

وی با بیان اینکه وزیر ارشاد در قبال خلف وعده مدیرانش پاسخگو باشد گفت: ما قبلا به وزیر و مسئولان سینمایی تذکر داده بودیم ولی گویا آنها این تذکر مشفقانه را دریافت نکردند ولی گویا مجلس باید از ابزار خودش در این باره استفاده کند.

منبع:
به روز شده در تاریخ: جمعه 18 بهمن 1392 ساعت 4:57:30

تمـــــــــاشــــاخــــانـه

جوایز کسب شده توسط سینمای ما
جوایز کسب شده توسط سینمای ما