دانلود

سينمای ما - يك فيلم نوآر ( يادداشت پرويز جاهد درباره فيلم حكم)

   


fajr teazer31

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

bottom banner


fajr posters 30
 
 
 


این بخش به زودی تکمیل خواهد شد
fajr film 29

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

fajr cinema 30
 
fajr video
  صحنه هایی از فیلم «پله آخر» (علی مصطفا)
  صحنه هایی از فیلم «بیداری» (فرزاد موتمن)
  صحنه هایی از فیلم «روزهای زندگی» (پرویز شیخ طادی)
  صحنه هایی از فیلم «در انتظار معجزه» (رسول صدرعاملی)
  صحنه هایی از فیلم «بیخود و بی جهت» (عبدالرضا کاهانی)

asrejomeadv
tablighat
 
 
   
 
 
 
 
 
adv
در صورت علاقه به درج آگهي در پايگاه خبري تحليلي سينماي ما می توانید با شماره تلفن های دفتر سایت تماس بگیرید.
تلفن: 88535305 (داخلی 109)
       09386503357 
آدرس: تهران - خيابان شهيد بهشتي (عباس آباد) - نرسیده به خیابان میرزای شیرازی - ساختمان پارسه - واحد 12
پست الكترونيكي: info@cinemaema.com

> برای مشاهده تعرفه آگهی‌ها اینجا کلیک کنید
Nokia

i news
سينماي ما-- حجت‌الله ایوبی طی حکمی از سوی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب شد. در متن حکم علی جنتی خطاب به ایوبی آمده است: نظر به مراتب علمی و تجربیات ارزشمند جنابعالی به موجب ...
سينماي ما- روابط عمومی سازندگان شش فیلم تحریمی حوزه هنری اعلام كرد: اولین نشست سازندگان شش فیلم تحریمی حوزه هنری پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، عصر دیروز برگزار شد و سه ساعت بطول انجامید ...
سينماي ما- علی پروین در آخرین روزهای فیلمبرداری"متروپل" با مسعود کیمیایی و گروه سازنده این فیلم سینمایی دیدار کرد. با نزدیک شدن به آخرین روزهای فیلمبرداری پروژه "متروپل" علی پروین بازیکن و مربی سابق باشگاه پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران به دیدار مسعود کیمیایی رفت و ساعاتی را با عوامل این فیلم گذراند.  پروین و کیمیایی از سینما و فوتبال و تهران حرف‌های مشترک زیادی ...
goldiran
Main News
 
سينماي ما-- حجت‌الله ایوبی طی حکمی از سوی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب شد. در متن حکم علی جنتی خطاب به ایوبی آمده است: نظر به مراتب علمی و تجربیات ارزشمند جنابعالی به موجب ...
 
سينماي ما- نوشته طنز فاضل تركمن درباره فيلم «گذشته»ی اصغر فرهادی، بين انبوه نوشته ها و إظهارات جدي درباره فيلم خالي از لطف نيست ...
 
سينماي ما- اين نوشته فاضل تركمن، زاويه خاصي را در فيلم اصغر فرهادي پيگيري كرده و ديدگاه متفاوتي دارد به آثار سينمايي اصغر فرهادي از دريچه فيلم "گذشته" كه همين روزها نسخه دوبله آن قرار است روي پرده سينماها برود ...
 
سينماي ما- روابط عمومی سازندگان شش فیلم تحریمی حوزه هنری اعلام كرد: اولین نشست سازندگان شش فیلم تحریمی حوزه هنری پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، عصر دیروز برگزار شد و سه ساعت بطول انجامید ...
 
سينماي ما- فیلمبرداری جدیدترین ساخته‌ی رضا میرکریمی با نام «امروز» از سه‌شنبه 5 شهریور آغاز می‌شود. این فیلم براساسِ طرحی از رضا میرکریمی است و فیلم‌نامه‌ی آن را رضا میرکریمی، شادمهر راستین نوشته‌اند. بازیگران فيلم عبارتند از: پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی ...
 
سينماي ما- علی پروین در آخرین روزهای فیلمبرداری"متروپل" با مسعود کیمیایی و گروه سازنده این فیلم سینمایی دیدار کرد. با نزدیک شدن به آخرین روزهای فیلمبرداری پروژه "متروپل" علی پروین بازیکن و مربی سابق باشگاه پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران به دیدار مسعود کیمیایی رفت و ساعاتی را با عوامل این فیلم گذراند.  پروین و کیمیایی از سینما و فوتبال و تهران حرف‌های مشترک زیادی ...
 
سينماي ما- حميد نجاتي وكيل کوروش رحمتی شاکی پرونده فیلم سینمایی "پل چوبی" با بيان اين مطلب كه فيلم سينمايي "پل چوبي" برگرفته از فيلمنامه "عشق، سيگار، قهوه" به نگارش كوروش رحمتي است، گفت: كوروش رحمتي در سال 1385 فيلمنامه‌اي با نام "عشق، سيگار، قهوه" در بانك فيلمنامه خانه سينما به ثبت رسانده است اما بعد از مدتي مهدي كرم‌پور فيلمي با نام "پل چوبي" به تهيه كنندگي علي سرتيپي مي‌سازد كه بعد از اكران در جشنواره...
 
سينماي ما- سعيد نيكو رزم:  فیلم "هیس..." دغدغه ای شریف و ارزشمند دارد، اما راه تولید‌ یعنی نگارش و پرداخت فیلمنامه با کاستی هایی آغاز می شود. فیلم شروع بسیار خوبی دارد، سکانس ابتدایی نفسگیر و جذاب است و حتی اسم بسیار خوبی برایش انتخاب شده، اما افسوس که به درستی در مسیر پرداخت سينمايي قرار نمی گیرد و انتظاراتی را که اسم فیلم برای مخاطب به وجود می آورد برآورده نمی سازد.‌ فیلم دیر وارد مسئله می شود و زود هم خارج می شود. حواشی زیادی ...
 
سينماي ما- روابط عمومی سازندگان شش فیلم تحریمی حوزه هنری ضمن اعلام خبر فوق افزود: «درپی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب آقای دکتر روحانی و استقرار دولت تدبیر و امید همچنین انتخاب آقای علی جنتی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم می‌داند که سازندگان شش فیلم تحریمی در نشستی کارشناسانه با توجه به تغییر سیاست‌های دولت یازدهم به نسبت...
 
سينماي ما- علی سرتیپی مدیر دفتر پخش فیلمیران گفت: «دوبله فیلم "گذشته" آخرین ساخته اصغر فرهادی تمام شده و صداگذاری آن تا هفته آینده به پایان می‌رسد.» او گفت: «بنابراین با تمام شدن صداگذاری، نسخه دوبله شده «گذشته» از چهارشنبه هفته آینده در سینماها نمایش داده خواهد شد ...
 
سينماي ما- پزشكان آلماني به دليل يك اشتباه، باعث فلج شدن دوبلور و بازيگر پيشكسوت كشورمان شده اند. شهاب عسگري بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون در خصوص بيماري و جراحي‌اش گفت: حدود 2 سالي در آلمان به سر مي‌بردم و تازه به ايران برگشتم.رگ گردن من دچار مشكل شد و پزشكان كشور آلمان تشخيص گذاشتن فنري كنار رگ را دادند...
 
سينماي ما- شبکه بي‌بي‌سي فارسي قرار است فيلم سينمايي «اوريون» به کارگرداني عليرضا زماني عصمتي را پخش کند، اما کارگردان فيلم مي‌گويد که قرار داد پخش اين فيلم سالها قبل و پيش از ممنوع شدن نمايش فيلمهاي ايراني با اين شبکه منعقد شده است. زماني عصمتي در يادداشتي در اين‌باره نوشته است:...
 
سينماي ما-  گلشیفته فراهانی برای بازی در فیلم «گلاب» به کارگردانی «جان استوارت» مجری‌ تلویزیونی آمریکا، هم‌اکنون در کشور اردن به سر می‌برد. به گزارش خبرگزاري فارس، در حالی‌که رسانه‌های داخلی و خارجی درباره بازی گلشیفته فراهانی در اين فیلم «گلاب» در سکوت خبری به سر می‌برند، روزنامه «نیویورک دیلی نیوز» در مصاحبه‌ای با این بازیگر ایرانی مقیم فرانسه درباره فیلم «سنگ صبور» پرده از این راز برداشت...
 
سينماي ما- مسعود کیمیایی با اشاره به فیلم جدیدش «متروپل» که در حال فیلمبرداری است، گفت: «در فیلم «متروپل» سعی می‌کنم اتفاقی که در درونم وجود دارد را منتقل کنم. روزگار سختی است، روزگار فیلمسازی، سینما و موسیقی نیست. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که باشد، به هر جهت گلوی گرفته هم می‌تواند آواز بخواند.»...
 
سينماي ما- رضا عطاران گفت: «همیشه دوست داشتم با کمال تبریزی همکاری داشته باشم و خوشحالم این فرصت در فیلم "طبقه حساس" پیش آمد.» این بازیگر که این روزها مقابل دوربین فیلم جدید کمال تبریزی است، گفت: «برای فیلم "خیابان‌های آرام" این کارگردان حتی تا مرحله‌ پیش‌تولید هم پیش رفتیم، اما به دلیل همزمانی که با فیلم "اسب حیوان نجیبی است" پیش آمد نتوانستم در آن فیلم بازی کنم. طی این چند سال فیلمنامه‌های ...
 
سينماي ما- ... حرف آقای عبدی را شنیده‌ام که گفته می‌شود فیلم پر از نشانه‌ است و این احساس که اگر نشانه‌ها را نبینیم خیلی چیزها را از دست می‌دهیم، این خوب نیست. اگر من دوباره کار می‌کردم، سعی می‌کردم این نگرانی را از تماشاگر بگیرم. من دلم می‌خواهد تماشاگر فیلم را ساده و راحت اما با دقت ببیند. واقعا این‌جوری نیست که اگر ما یک نشانه‌ای را از دست دادیم ...
 
سينماي ما- اصغر فرهادی یک استثنای باشکوه است در میان آن انبوه فیلم‌ها و فیلمسازان جشنواره‌ای. او از نخستین فیلمش «رقص در غبار» نشان داد که فیلمسازی توانا و هوشمند است که ظرافت‌های فراوانی در کارش موج می‌زند. «رقص در غبار» اگرچه فیلم درخشانی بود اما تا جایی که به یاد می‌آورم مردم از آن استقبال نکردند. بعد از آن- گویا- فرهادی عزمش را جزم کرد که فقط ...
 
سينماي ما- ... شاید اگر آن تست بازی را از بچه‌ها نمی گرفتم و دخترها برای حضور در فیلم به دفتر من مراجعه نمی‌کردند، هیچ وقت با مواردی که من را بیشتر به سمت ساخت این فیلم تشویق می‌کرد روبرو نمی‌شدم. وقتی از دخترها تست بازی می‌گرفتم و برای آن‌ها شرح می‌دادم که قرار است چه قصه‌ای تعریف کنیم و نقش شما در این فیلم چیست و خودتان را به جای آن دختر مجسم کنید، واکنش‌های عجیبی دیدم. برخی از آن‌ها با شنیدن قصه حالشان بد می‌شد و از اتاق...
 
سینمای ما- عزت‌الله انتظامی با انتقاد از نقل مطالبی از جانب او در فضای مجازی، تعلق صفحه مجازی و سایت به خود را تکذیب کرد. آقای بازیگر سینمای ایران گفت:‌ «اینجانب عزت‌الله انتظامی اعلام می‌دارم کلیه‌ مطالبی که از طرف بنده در سایت‌های مختلف و یا فیس‌بوک درج می‌شود، کذب...
 
سینمای ما- حـــامد مظفـــری: دقیقا از لحظه ای که دکتر حسن روحانی به عنوان یازدهمین رییس جمهور ایران انتخاب شد این حجم عظیمی از یادداشتها و گزارشهای علیه مدیریت سینمایی چهار سال قبل بود که از فیسبوک گرفته تا معتبرترین خبرگزاریهای ما را دربرگرفت. جالب اینجا بود که لحن به کار رفته در این مطالب هم نه برآمده از انصاف که بر مدار کاسبکاری می چرخد؛ به هر حال قهرمان زنده را عشق است و حالا که...
toptitle
            از سال 1384
boghz

 

TopFilm
کارگردان : ابراهیم شیبانی
(امتیاز 83,8/100 - 34 رأي)
کارگردان : وحید موساییان
(امتیاز 36,4/100 - 11 رأي)
کارگردان : بهروز شعيبي
(امتیاز 82,3/100 - 35 رأي)
کارگردان : پوران درخشنده
(امتیاز 85,1/100 - 87 رأي)
کارگردان : اصغر فرهادی
(امتیاز 90,8/100 - 299 رأي)
VIDEO BANNER

bank
جهت مشاهده تيزر ها به صورت آنلاين نياز به برنامه Flash Player 9 داريد --- Download Flash Player 9 ---
بخش بانك تيزر سايت مناسب كاربراني است كه از اينترنت پر سرعت استفاده مي كنند

يك فيلم نوآر ( يادداشت پرويز جاهد درباره فيلم حكم)
يك فيلم نوآر ( يادداشت پرويز جاهد درباره فيلم حكم)


فيلم حکم تازه ترين و بيست و پنحمين ساخته مسعود کيميايی است که با مجموعه ای از بازيگران سرشناس از جمله عزت الله انتظامی، خسرو شکيبايی، بهرام رادان و ليلا حاتمی چندی است در سينماهای ايران به روی پرده رفته است.
ليلا حاتمی (فروزنده)، بهرام رادان(سهند) و پولاد کيميايی(محسن) سه جوان دانشجوی شهرستانی اند که به سرخوردگی رسيده اند. اينک آنها با انگيزه های متفاوت به دنيای گانگستر ها و قتل و جنايت قدم می گذارند و آينده تلخ و تراژيکی را برای خود رقم می زنند.
حکم با سکانس پرهيجان و نفس گير هجوم اين سه جوان به منزل ويلايی مهندس حميد کاظم شروع می شود. مهاجمان که نقاب سياهی به چهره زده اند پس از ورود به خانه و به گروگان گرفتن مهندس و همسر او به تدريج نقاب از صورت برداشته و هويت خود را بر آنها برملا می کنند.فروزنده منشی سابق مهندس بوده و چند بار از او باردار و سپس مجبور به سقط جنين شده است. اکنون معشوق دوران دانشجويی اش(محسن) فروزنده را به آنجا کشانده تا انتقام او را از مهندس زنباره بگيرند.
آنها قصد دارند پس از تنبيه مهندس و برداشتن اسناد و پول و جواهرات او از مرز خارج شوند. اما محسن به آنها خيانت کرده و پس از برداشتن پول ها و جواهرات به دار و دسته تبهکاران پيوسته و به آدمکشی حرفه ای تبديل می شود.مسعود کيميايی در تازه ترين فيلم خود به شدت معاصر است . آدمها عليرغم ظاهر خود رنگ و نشانی از امروز دارند و با اينکه نگاهشان به گذشته حسرت بار و پردريغ است، گذشته ای که هميشه با آنهاست و هيچگاه نمی توانند خود را از آن جدا سازند اما در زمان حال نفس می کشند و با ارزش های مادی و مناسبات حاکم بر جامعه درستيزند.در حکم، آدمها در تمام لحظه ها دارند خود را افشا می کنند. آنها گذشته تلخ و اندوهباری داشته اند و آنارشيسمی که در رفتارشان ديده می شود و تلخی، عصبيت و خشونتشان ريشه در گذشته شان دارد.
حکم فيلمی است که به طور آشکار گرايش به "فيلم نوار" دارد. اين را از همان تيتراژ شروع فيلم می توان دريافت که به شکل گرافيکی با ترکيبی از سايه يک گانگستر و پوسترهای فيلم های مشهور نوار و گانگستری ساخته شده است.
آنچه بيش از هر چيز از حکم يک فيلم نوار ايرانی می سازد، جبری است که بر زندگی شخصيت های فيلم حاکم است. آنها قربانی اين جبر محتوم اند و همين جبر است که آنها را به سمت فاجعه پيش می راند.
آنها همانند شخصيت های نوار هيچ کنترلی بر زندگی و آينده خود ندارند و مجبورند که سرنوشت تلخ و دردناک خود را بپذيرند و اگر آن را نخواهند بايد به مرگی اندوهبار تن دهند. آنها به دنيا می آيند تا رنج بکشند و يا نوميدانه بميرند. آنها حتی نمی توانند عاشق باشند چرا که عشقی در کار نيست. فروزنده می گويد "ما عاشق نيستيم، ما معتاد هميم" و يا وقتی که محسن به او می گويد که من عاشق توام در جوابش می گويد: "ای گه بگيرند اون کلمه عشق که از دهن تو درمی آد."
محسن در پايان فيلم به استقبال مرگ می رود. او هيچ تلاشی برای گريز از مرگ نمی کند و اجازه می دهد رضا معروفی (عزت الله انتظامی) راحت او را از پا درآورد، چون ديگر انگيزه ای برای ادامه زندگی ندارد. در واقع او به سراغ همان سرمايه بزرگی که رضا معروفی به نقل از صادق هدايت برای سهند می گويد يعنی مرگ و خودکشی می رود.
علاوه بر اين کيميايی موفق شده فضای سياه، تلخ، نوميد کننده و خشونت بار فيلم های نوار را به خوبی بازسازی کند. نورپردازی های کنتراست، خصوصا در صحنه های خارجی، قاب های بسته که محصوريت و درماندگی آدمها را منتقل می کند، شهری که زير چتر شب خوابيده و تبهکاران چون ارواحی سرگردان در آن می لولند، همه عناصری از فيلم نوارند که در فيلم حکم آگاهانه به خدمت گرفته شده اند.
ظاهرا کيميايی ژانر گانگستری را برای بيان بی رحمی، خشونت و فسادی که در بطن جامعه جاری است مناسب يافته و خواسته با قرار دادن شخصيت های داستان در چنين فضايی، بر زوال ارزش های انسانی و سلطه ارزش های مادی و روح شيطانی بر آدمها و جامعه تاکيد کند.
يکی از ويژگی های مهم فيلم های نوار تقابل خير و شر در آنهاست. روايت در فيلم حکم نيز بر اساس اين تقابل پی ريزی شده است. از سکانس اول فيلم که مهاجمان جوان به روی عنصر شر يعنی مهندس زنباره اسلحه می کشند، اين تقابل شکل می گيرد و با مرگ محسن، عنصر خيری که روحش را به شيطان می فروشد و به نمادی از شر تبديل می شود، خاتمه می يابد.با اين حال فيلم کيميايی برای تبديل شدن به يک نوار واقعی چيزهايی کم دارد. يکی از آنها و مهمترين آنها رمز و راز است. آدمهای فيلم تا حد زيادی ساده و يک بعدی اند و به دو دسته خوب و بد و سياه وسفيد تقسيم شده اند و پيچيدگی و عمق شخصيت های نوار را ندارند.
هيچ جنبه ای در وجود آنها نيست که تماشاگر برای شناختن آن خود را به زحمت بياندازد. آنها همانگونه اند که حرف می زنند و رفتار می کنند. محسن، ليلا، سهند، رضا معروفی و تک تک گانگسترهای فيلم در برخورد اول خود را به تماشاگر می شناسانند.هيچ رازی در گذشته، حال و آينده آنها نيست که در پايان فيلم تماشاگر لذت کشف آن را دريابد يا اگر هست به شکل غير دراماتيکی افشا می شود. شخصيت سهند تا ميزان زيادی منفعل است و نقش مهمی در شکل گيری داستان و پيشرفت آن ندارد. پيشبرد روايت نيز در جهت گره گشايی نيست چون دراصل گره ای بسته نشده که بخواهد گشوده شود.
عنصر ديگری که بيش از هرچيز بيننده را اذيت می کند و بين فيلم کيميايی و سينمای نوار فاصله می اندازد موسيقی فيلم است که کمترين ارتباط را با فضاها و آدمهای فيلم دارد. جز موسيقی جاز پيتر گان که خيلی خوب بر روی تيتراژ نشسته است و با حال و هوای فيلم کاملا هماهنگی دارد و برخی از ترانه های قديمی زمينه، خصوصا ترانه "تو ای پری کجايی" قوامی، در بيشتر صحنه ها خصوصا در سکانس های آخر موسيقی کاملا نقش تخريبی دارد.
اما عليرغم تمام اين کمبودها، حکم همچنان نمونه خوبی از يک فيلم نوار ايرانی است که می توان آن را دوست داشت و به خاطر سپرد. خصوصا به خاطر فيلمبرداری عليرضا زرين دست و بازيگری درخشان عزت الله انتظامی، ليلا حاتمی، خسرو شکيبايی و پولاد کيميايی که قابليت های تازه ای از بازيگری در سينمای ايران را ارائه می کنند.

** نويسنده : پرويز جاهد



عكس هاي فيلم «حكم» را اينجا ببينيد






جمعه,25 آذر 1384 - 3:9:51

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

در هنگام باركردن آيتمها خطايي رخ داد
اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���