از نگاه شما

شما مخاطبان سایت سینمای ما مي توانيد عکس‌ها، فیلم و یا فایل‌های صوتی خود را از حوادث و رويدادهای جاري سینمای ایران با نگاهي طنز آميز و نقادانه به اين بخش ارسال كنيد


download block
برای نمایش ویدئو‌ها به صورت آنلاین روی گزینه play کلیک کنید
most disscusion
  • با فضاي مجازي فاصله‌ها را كم كنيد و درباره موفقيت بزرگ كارگردان «جدايي نادر از سيمين» نظر بدهيد
    اين‌جا فضايي براي تبريك و ابراز شادماني‌ كاربران سايت "سينماي ما" به اصغر فرهادي و سينماي ايران است

  • خبر اجراي محمدرضا شهید‌ی‌فر توسط دفتر جشنواره تاييد نشد
    مجری مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر هنوز انتخاب نشده است

  • واكنش صريح حامد بهداد به حرف‌هاي حسين ياري را هم به فهرست جوابيه‌هايش اضافه كنيد
    شما خود بازیگری را بلد نیستید نه قاعده آن را!/ عشق را خوب می‌شناسم اما نمی‌توانم نقش عاشق را خوب بازی کنم

  • افتخار سينماي ايران در حال تكامل است؛ به بخش اصلي اسكار هم رسيديم
    دو نامزدي براي يك جدايي؛ «جدايي نادر از سيمين» كانديداي دريافت اسكار فيلمنامه و فيلم خارجي‌زبان آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي شد

  • يادداشت نيما حسني‌نسب درباره شرايط سينماي ايران پس از دريافت گلدن گلوب براي«جدايي نادر از سيمين»
    «زيره» را اگر مرغوب باشد، به «كرمان» هم مي‌شود بُرد!

  • تحليلي بر تنش و خشونت جاري در سريال‌هاي شبانه تلويزيون
    مخاطبان و انجمن سریال‌سازان دل‌مرده!

  • باز هم اولين بار در سايت "سينماي ما"؛ اصغر فرهادي از مردم صلح‌دوست‌ ايران مي‌گويد
    فیلم بخش اهداي گلدن گلوب بهترين فيلم خارجي‌زبان 2012 را اين‌جا تماشا كنيد

  • پیام تبریک داریوش مهرجویی به اصغر فرهادی که برای سایت "سینمای ما" فرستاده شد
    همان طورکه طلسم جایزه نوبل شکسته شد...

  • لحظاتي پيش اتفاق افتاد؛ اصغر فرهادي هنگام دريافت گلدن گلوب بهترين فيلم خارجي‌زبان 2012 چه گفت؟
    فقط مي‌خواهم از مردم سرزمينم حرف بزنم كه حقيقتاً صلح‌دوست‌ هستند

  • واقعاً تبریک ویژه عادل فردوسی‌پور به اهالی سینما تنها واكنش رسانه ملي به اين اتفاق مهم هنري تا اين لحظه است؟!
    فردوسي‌پور در شروع برنامه «نود» از جایزه گلدن گلوب « جدایی نادر از سیمین» گفت/ برنامه «هفت» سكوت تلويزيون را جبران مي‌كند؟

  • فیلم فرهادی بر سه رقیب اسکاری پیروز شد + عکس اهدای جایزه در هالیوود پالادیوم لس آنجلس
    «جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم خارجی‌زبان انجمن منتقدان فیلم رسانه‌‌‌ای BFCA شد

  • با سايت "سينماي ما" در شصت و نهمين مراسم گلدن گلوب - 8
    اولين بار از "سينماي ما" بشنويد: «جدايي نادر از سيمين» گلدن گلوب فيلم خارجي را گرفت

  • مسعود كيميايي جايزه گلدن گلوب اصغر فرهادي را تبريك گفت
    روزگار ما با شما جان مي‌گيرد، جان كه خاموش نمي‌شود

  • پيام تبريك رخشان بني‌اعتماد و نامه محرمانه كمال تبريزي به اصغر فرهادي
    آخه عزیز دل برادر! الان هم وقت جایزه گرفتن بود؟! اونم از گلدن گلوب؟!

  • آیا دردمندي حاتمي‌كيا به معنای آن‌ست که بقیه اهل رفاه و لذت‌اند؟
    اندر احوالات ابراهيم حاتمی‌کیاي این روزها: دايي‌جان ناپلئون؟!

  • رويه بيهوده بايكوت خبري و پوشش رسانه‌اي تلويزيون در مراسم اسكار هم تكرار خواهد شد؟
    سرانجام تلويزيون پس از چهار روز در برنامه «هفت» جايزه اصغر فرهادي را اعلام كرد!

  • حرف‌هاي تازه محمدرضا گلزار درباره سينما و زندگي خصوصي‌ پر دردسرش
    اگر من نبودم، «شيش و بش» اصلاً ساخته نمي‌شد/ جوانان ایرانی روزبه روز هم دارند خوشگل تر وخوش تیپ تر می شوند

  • نيمه شب 25 دي بر اثر برخورد اتومبيل با درخت مقابل حسیینیه ارشاد
    بازيگر زن جوان سينما و سريال «خط قرمز» درگذشت

  • استقبال سايت "سينماي ما" از تهديد به شكايت توسط يك رسانه مجازي تازه‌‌تاسيس
    مشتاقانه منتظر آن روز براي حضور و طرح دعوي در شكايت‌خانه هستيم!

  • ویدئوی گفت‌و‌گوی اصغر فرهادی و پیمان معادی پس از جايزه منتقدان لوس آنجلس + متن حرف‌هاي كارگردان و بازيگر
    ادعا نمي‌كنم كه فيلم تصوير كاملي از ايران است، ولي سعي كردم تصويرم از يك بخش جامعه شهري صادقانه و بدون اغراق باشد/ اين روزها متاسفانه تصوير نه‌چندان درستي از ايران بيرون از كشور وجود دارد

  • Live Content
  • اصغر فرهادي و "جدايي نادر از سيمين" رقابت بهترين فيلم خارجي زبان بفتا را به پدرو المدور با فيلم " پوستي كه در آن زندگي ميكنيم" واگذار كرد و اين بار جايزه نگرفت
  • 2012-02-13 03:42:26
    0 78
  • سيمرغ بلورين فيلم برگزيده تماشاگران به برف روي كاجها تعلق گرفت
  • 2012-02-12 22:03:43
    5 217
    علی :
    تبریک میگم...............:::::::::::::::::::
    2012-02-12 22:17:52
    علی :
    تبریک میگم...............:::::::::::::::::::
    2012-02-12 22:17:58
    حسین :
    از اونجا که جامعه آماری پایینی داره خیلی انتخاب مناسبی از آب در نیومد
    2012-02-12 22:24:41
    حسن پرپشت :
    خیلی جالب بود. نزدیک 7 نفر نبودن جایزشون رو دیگران گرفتند. عجب جشنواره مهمیه!!!
    2012-02-12 22:30:11
    سارا :
    خيـــلي خوشحال شدم..خيلي مبارك خيلي. حق اين فيلم بيشتر از اينها بود. اما بهترين جايزه و بهترين كلام رو پيمان معادي زد.
    2012-02-12 23:46:47
    نام
    ارسال نظر
  • سیمرغ بلورین بھترین فیلم ویژه ھیات داوران؛ نارنجی پوش به کارگردانی داریوش مھرجویی
  • 2012-02-12 21:59:27
    2 67
    مهسا :
    are you kidding me?
    2012-02-12 22:14:47
    :
    به بدترین فیلم جشنواره! سیمرغ دادند! دستشوت درد نکنه!
    2012-02-13 00:11:25
    نام
    ارسال نظر
  • داريوش مهرجويي جايزه ويژه هيات داوران را براي كارگرداني نارنجي پوش دريافت كرد
  • 2012-02-12 21:58:04
    2 52
    :
    چرا!!؟
    2012-02-12 22:27:14
    :
    چرا!!؟
    2012-02-12 22:27:18
    نام
    ارسال نظر
  • پرويز شيخ طادي سيمرغ بلورين كارگرداني اش را به ابوالقاسم طالبي براي قلاده هاي طلا اهدا كرد
  • 2012-02-12 21:55:45
    4 46
    محسن :
    دستش درد نکنه
    2012-02-12 21:57:17
    محسن :
    دستش درد نکنه
    2012-02-12 21:57:58
    حسن کچل :
    معلومه باید هم این کار رو می کرد. نزدیک 5 سیمرغ به عنوان کادو به فیلمش داده شد، خوب یکی رو باید به کسی بده که این 5 تا رو ازش کادو گرفته.
    2012-02-12 22:27:36
    :
    هیچ کدومشون لیاقت سیمرغ نداشتن.
    2012-02-12 23:13:15
    نام
    ارسال نظر
  • جايزه بهترين فيلمنامه اقتباسي به علي مصفا براي فيلم پله آخر تعلق گرفت
  • 2012-02-12 21:51:56
    0 48
  • سيمرغ بلورين بهترين طراحي صحنه و لباس به عباس بلوندي براي ملكه سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري بهوامير كريمي براي روزهاي زندگي سيمرغ بلورين بهترين تدوين به هايده صفي ياري براي نارنجي پوش
  • 2012-02-12 21:40:41
    3 26
    hamoon :
    خانم صفي ياري! مبارك‌تان باد!
    2012-02-12 21:42:09
    haniyeh :
    baraye aghaye abdi vaghean khoshhalam tabrik migam in jayeze zood tar az inha bayad be ishan dade mishod
    2012-02-13 00:36:05
    haniyeh :
    baraye aghaye abdi vaghean khoshhalam tabrik migam in jayeze zood tar az inha bayad be ishan dade mishod
    2012-02-13 00:36:29
    نام
    ارسال نظر
  • از سايت سينماي ما پيش از اعلام جوايز بخش مسابقه بشنويد: سيمرغ بلورين بازيگر مكمل مرد به اكبر عبدي براي خوابم ميياد سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مكمل زن به يكتا ناصر براي يكي ميخواد باهات حرف بزنه
  • 2012-02-12 21:08:35
    2 82
    :
    آخ خ خ خ جــــووون اکبر عبدی واقــــعا حقش بود ...از معدود جوایزی بود که به حق به یکی رسید تو این جشنواره...
    2012-02-12 21:11:55
    محسن ظهرابی :
    مکمل زن به بیتا فرهی برای در انتظار معجزه!!!
    2012-02-12 21:14:07
    نام
    ارسال نظر
  • از سايت سينماي ما پيش از اعلام جوايز بخش مسابقه بشنويد: سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد به فرهاد اصلاني براي مجموعه كارها سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن به هنگامه قاضياني براي روزهاي زندگي ديپلم افتخار به بهناز جعفري براي تفن همراه رييس جمهور
  • 2012-02-12 21:02:37
    8 65
    رضا :
    دوست داشتم فرخ نژاد بگیرم البته اصلانی هم خوبه شما از کجا خبر دارید زودتر؟! چرا پخش زنده نداره مراسم؟ :(
    2012-02-12 21:07:35
    سیاوش :
    از کجا میدونین آخه؟
    2012-02-12 21:13:15
    فريد :
    بيچاره فرخ ن‍ژاد! البته اصلاني هم به خصوص تو خرس خوب بود
    2012-02-12 21:16:51
    محمد :
    پس حمید فرخ نژاد چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    2012-02-12 21:22:35
    محمد :
    پس حمید فرخ نژاد چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    2012-02-12 21:22:40
    محمد :
    پس حمید فرخ نژاد چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    2012-02-12 21:22:45
    :
    بهناز جعفری؟!؟!؟!؟؟!؟؟!؟؟!؟!؟!چی بگم والا!!!!!!!!!!
    2012-02-12 22:09:24
    حميد :
    حق فرخ نژاد رو خوردند!
    2012-02-12 22:17:26
    نام
    ارسال نظر
  • از سايت سينماي ما پيش از اعلام جوايز بخش مسابقه بشنويد: بهترين فيلم: روزهاي زندگي - ضد گلوله بهترين كارگردان: پرويز شيخ طادي براي روزهاي زندگي بهترين فيلمنامه: مصطفي كياني براي ضد گلوله
  • 2012-02-12 20:59:50
    0 40
  • فيلم برگزيده تماشاگران در بخش بين الملل به ملكه اهدا شد
  • 2012-02-12 20:53:18
    1 25
    :
    ملکه عالی بووووووووووووووووووووووود
    2012-02-12 22:09:00
    نام
    ارسال نظر
  • بهترين فيلم از نگاه ملي: سيمرغ بلورين معاونت سينمايي به فيلم شور شيرين ساخته جواد اردكاني
  • 2012-02-12 20:49:44
    1 20
    فريد :
    واقعا از اين فيلم بهتر نداشتيم!؟!؟!؟!؟!؟
    2012-02-12 21:15:44
    نام
    ارسال نظر
    جدول فروش هفتگی
    فروش کل روزهای نمایش نام فیلم
    741
    41 اسب حيوان نجيبي است
    664 36 اخلاقتو خوب كن
    281 29 در امتداد شهر
    18.5 15 پايان دوم
     
    • ارقام فروش به میلیون تومان است.
    گفت و گو
  • بهرام عظیمی از ادامه مسير حرفه‌اي و اكران «تهران 1500» مي‌گويد
    فیلم بعدی را طوری می‌سازم که اگر از جشنواره جایزه نگرفت، مخاطبان اختتامیه را ترک کنند!
  •  
  • حرف‌هاي انتقادي عليرضا رئیسیان يكي از داوران جشنواره فيلم فجر
    ترکیب هیئت داوران جشنواره درست نبود/ هیچ جای دنیا در بخش فیلم‌های اول پنج رشته جایزه نمي‌دهند
  •  
  • زانیار خسروی از اولین تجربه بازیگری‌اش می‌گوید:
    پیمان معادی ریسک کرد نه من!
  •  
  • ترانه علیدوستی از زندگی و سینما و بازیگری می گوید
    اسم همسرم را گذاشته‌اند تاجر ونیزی! / می‌گویند خاک بر سرت «ابله» را می‌گذاری کنار؟!
  •  
  • واكنش عليرضا سجادپور به بي‌توجهي رسانه ملی و وزارت ارشاد به جايزه گلدن گلوب
    اگر حمایت‌های معاونت سینمایی نبود، فرهادی و فیلمش این همه جایزه خارجی نمي‌گرفت/ سینما به ‌اندازه ورزش و حوزه های دیگر طرفدار ندارد
  •  
  • حمید نعمت‌الله از شرایط پیچیده انتخاب فیلم برای مسابقه جشنواره فجر می گوید
    برای حضور تعدادی از فیلم‌ها خیلی بحث کردم و چانه زدم/ اداره نظارت و ارزشیابی باید پاسخگوی غیبت فیلم‌هایی باشد که مشکل نظارتی دارند
  •  
  • گفت‌وگو با بازيگر توانا و پر كار اين روزهاي سينما و تلويزيون
    مهران احمدی از تجربه دو جنسی شدن می گوید
  •  
  • واكنش اصغر فرهادي به شايعه مهاجرت، فيلمسازي در خارج و داستان فيلم تازه‌اش در فرانسه
    اولين بار خبر مهاجرتم را پشت چراغ قرمز ميدان هفت تير تهران شنيدم
  •  
  • ناگفته‌هاي عطاران از زندگي، تلويزيون، سينما و خيلي چيزهاي ديگر
    زندگي خصوصي، مهران مديري، مرگ و زندگي، دستمزد، ويژگي‌هاي اخلاقي، كلاه، مشهدي‌ها... و زندگی به سبک خیام!
  •  
  • واكنش صريح حامد بهداد به حرف‌هاي حسين ياري را هم به فهرست جوابيه‌هايش اضافه كنيد
    شما خود بازیگری را بلد نیستید نه قاعده آن را!/ عشق را خوب می‌شناسم اما نمی‌توانم نقش عاشق را خوب بازی کنم
  •  
    آرشيو
    Popular News
  • نيمه شب 25 دي بر اثر برخورد اتومبيل با درخت مقابل حسیینیه ارشاد
    بازيگر زن جوان سينما و سريال «خط قرمز» درگذشت

  • باز هم اولين بار در سايت "سينماي ما"؛ اصغر فرهادي از مردم صلح‌دوست‌ ايران مي‌گويد
    فیلم بخش اهداي گلدن گلوب بهترين فيلم خارجي‌زبان 2012 را اين‌جا تماشا كنيد

  • واکنش مادر و پدر گلشیفته فراهانی به انتشار عکس‌ دخترشان روي جلد مجله فيگارو
    من گلشیفته را بزرگ کردم و بهتر از هر کس مي‌دانم دخترم اهل این خودنمایی‌ها نیست/ يک آدم مریض عکس فتوشاپي را در داخل اینترنت قرار داده است

  • ترانه علیدوستی از زندگی و سینما و بازیگری می گوید
    اسم همسرم را گذاشته‌اند تاجر ونیزی! / می‌گویند خاک بر سرت «ابله» را می‌گذاری کنار؟!

  • پيام تبريك رخشان بني‌اعتماد و نامه محرمانه كمال تبريزي به اصغر فرهادي
    آخه عزیز دل برادر! الان هم وقت جایزه گرفتن بود؟! اونم از گلدن گلوب؟!

  • ویدئوی گفت‌و‌گوی اصغر فرهادی و پیمان معادی پس از جايزه منتقدان لوس آنجلس + متن حرف‌هاي كارگردان و بازيگر
    ادعا نمي‌كنم كه فيلم تصوير كاملي از ايران است، ولي سعي كردم تصويرم از يك بخش جامعه شهري صادقانه و بدون اغراق باشد/ اين روزها متاسفانه تصوير نه‌چندان درستي از ايران بيرون از كشور وجود دارد

  • عکس ها: محسن هردان
    گزارش تصویری اختصاصی سایت سینمای ما از افتتاحیه سی امین جشنواره فیلم فجر - 1

  • 10 عكس از «خوابم مي‌آد» ساخته رضا عطاران/ اکبر عبدی در نقش مادر رضا!
    اکبر عبدی در فهرست بازيگران زن سينماي ايران به جشنواره فیلم فجر می‌آيد

  • حرفهای مهناز افشار، هنگامه قاضیانی، بهناز جعفری، یکتا ناصر، سعید راد، ناصر گیتی جاه ، رضا عطاران و اکبر عبدی
    بازیگران سینمای ایران هنگام دریافت جایزه از جشنواره فجر سی ام روی صحنه چه گفتند؟

  • عکس های محسن هردان از نشست پرسش و پاسخ فیلم «پذیرایی ساده» ساخته مانی حقیقی
    مانی حقیقی و ترانه علیدوستی در برج میلاد حاضر شدند

  • با فضاي مجازي فاصله‌ها را كم كنيد و درباره موفقيت بزرگ كارگردان «جدايي نادر از سيمين» نظر بدهيد
    اين‌جا فضايي براي تبريك و ابراز شادماني‌ كاربران سايت "سينماي ما" به اصغر فرهادي و سينماي ايران است

  • عکس ها: محسن هردان
    گزارش تصویری اختصاصی سایت سینمای ما از افتتاحیه سی امین جشنواره فیلم فجر - 2

  • لحظاتي پيش اتفاق افتاد؛ اصغر فرهادي هنگام دريافت گلدن گلوب بهترين فيلم خارجي‌زبان 2012 چه گفت؟
    فقط مي‌خواهم از مردم سرزمينم حرف بزنم كه حقيقتاً صلح‌دوست‌ هستند

  • متن و تصوير پيامك‌هاي هنرمندان سينما و تلويزيون و تئاتر + پيشنهاد مديرعامل فارابي درباره اصغر فرهادي
    وقتي اصغر فرهادي به ايران آمد، همه به استقبال او برويم و از نزديك تبريك بگوييم

  • آخرين وضعيت يكي از فيلم‌هايي كه هنوز پشت سد مميزي جشنواره گرفتار مانده است
    تصوير شخصيت زن كه گريمش برای «پریناز» مشکل‌ساز شد! با نمایش نسخه اصلاح‌شده هم موافقت نشد

  • عکس ها: محسن هردان
    در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «دوباره با هم» چه خبر بود؟

  • عکس ها: سعید عبداللهی
    گزارش تصویری از جلسه پرسش و پاسخ فیلم «گشت ارشاد»

  • حاشیه برای همکاران و مهمانان زن در برج میلاد
    کارت ورود به سالن نمایش برج میلاد به دلیل پوشش نامناسب و بدحجابی ابطال شد

  • آخرين وضعيت «خرس»،«پریناز»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «قلاده های طلا» در جشنواره
    تغيير شخصيت روحاني به رزمنده هم كارساز نشده است؟

  • يادداشت نيما حسني‌نسب درباره شرايط سينماي ايران پس از دريافت گلدن گلوب براي«جدايي نادر از سيمين»
    «زيره» را اگر مرغوب باشد، به «كرمان» هم مي‌شود بُرد!

  • News
  • فهرست کامل برگزیدگان سیمرغ‌ بلورین سی‌امین جشنواره فیلم فجر
    «روزهای زندگی»، «ملکه» و «ضد گلوله» صدرنشین جوایز جشنواره هستند
  •  
  • 5 برنامه ی دوم پرانتز باز را اینجا بشنوید
    برنامه سینمایی «پرانتز باز» را اختصاصا در سایت «سینمای ما» بشنوید
  •  
  • عکس ها: محسن هردان
    گزارش تصویری از جلسه پرسش و پاسخ فیلم «پله آخر» + فیلم نشست رسانه ای
  •  
  • عکس ها: محسن هردان
    گزارش تصویری از جلسه پرسش و پاسخ فیلم «تهران 1500» + فیلم نشست رسانه ای
  •  

  • نمایش و دانلود نشست رسانه ای فیلم «روزهای زندگی» را اینجا ببینید
  •  
  • اسامی نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین مسابقه فیلم های اول اعلام شد
    «خوابم میاد» ، «گیرنده» و «برف روی کاجها» در صدر فهرست کاندیداها
  •  
  • عکس ها: محسن هردان
    گزارش تصویری از جلسه پرسش و پاسخ فیلم «یک روز دیگر»
  •  
  • عکس ها: محسن هردان
    گزارش تصویری از جلسه پرسش و پاسخ فیلم «روزهای زندگی»
  •  
  • خوابم می آد، گیرنده، تهران1500 و ...
    اسامی نامزدهای دریافت سیمرغ مسابقه فیلم های اول اعلام شد
  •  
  • عکس ها: محسن هردان
    گزارش تصویری از جلسه پرسش و پاسخ فیلم «بی خود و بی جهت» + فیلم نشست رسانه ای
  •  
  • نمایش و دانلود قسمتهای از نشست رسانه ای «در انتظار معجزه» ساخته رسول صدرعاملی
    صدرعاملی: «در انتظار معجزه» را در ادامه سه‌گانه «زائر» ساختم
  •  
  • فیلم کامل نشست رسانه ای «بیداری» که به جنجال کشیده شد
    اعتراض در سالن سعدی برج میلاد: واکنش منتقدان و اهالی رسانه به برخورد تهیه کننده «بیداری» ساخته فرزاد موتمن
  •  
  • کاربران سایت برای حضور در سینمای رسانه های برج میلاد تا 12 شب فرصت دارند
    اولین قرعه کشی مسابقه مشترک «سینمای ما» و «پرانتز باز» امشب برگزار می شود
  •  

  • نمایش و دانلود قسمتهای از نشست رسانه ای «آزمایشگاه»
  •  
  • نمایش و دانلود قسمتهای از نشست رسانه ای «خوابم میاد» را اینجا ببینید + گزارش نشست
    رضا عطاران: متعلق به سینمای سخیف کمدی ام/ مشکل جدی خودم هستم
  •  
  • اختصاصی سایت «سینمای ما»:
    فیلم گفت و گوی دو نفره مریلا زارعی و رضا عطاران را اینجا ببینید
  •  
  • نمایش و دانلود قسمتهای از نشست رسانه ای «برف روی کاجها» را اینجا ببینید + گزارش نشست
    معادی: سیاه و سفید بودن «برف روی کاج ها» ریسک بزرگی بود
  •  
  • عکس ها: محسن هردان
    گزارش تصویری از جلسه پرسش و پاسخ فیلم «آزمایشگاه»
  •  
  • فیلم گفت و گوی اختصاصی سایت «سینمای ما» با صابر ابر را این جا ببینید
    صابر ابر از کیفیت حضورش در نقش های متنوع برای کاربران «سینمای ما» می گوید.
  •  
  • اختصاصی سایت «سینمای ما»: فیلم گفت و گوی دو نفره مهناز افشار و صابر ابر درباره بازیگری سینما و تئاتر
    حضور مهناز افشار در تئاتر یک اتفاق است
  •  
    I تبلیغات متنی I
    موسسه سینمایی پاسارگاد
    به تعدادی آقا و خانم جهت بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال نیازمندیم
    09121468447
    ----------------------------
    روزنامه تفاهم
    اولین روزنامه کارآفرینی ایران
    ----------------------------
    پارسيس
    مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
    ----------------------------

    موسسه سینمایی پاسارگاد
    ارائه هنرور و بازیگر به پروژه‌ها
    09121468447
    search

    خبر عكس
    I نظرسنجی I

    مایل به تماشای کدامیک از نسخه‌های فیلم «جرم» (مسعود کیمیایی) در سینما هستید؟

    amar
    بازديد امروز: 382099
    بازديد ديروز: 726650
    متوسط بازديد هفته گذشته: 1016811
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 367457324

    natije nazarsanji
       
    jashn
    bottom banner


    fajr posters 30

    fajr film 29


    این بخش به زودی تکمیل خواهد شد
    fajr cinema 30
     
    fajr video
      صحنه هایی از فیلم «پله آخر» (علی مصطفا)
      صحنه هایی از فیلم «بیداری» (فرزاد موتمن)
      صحنه هایی از فیلم «روزهای زندگی» (پرویز شیخ طادی)
      صحنه هایی از فیلم «در انتظار معجزه» (رسول صدرعاملی)
      صحنه هایی از فیلم «بیخود و بی جهت» (عبدالرضا کاهانی)

    asrejomeadv
    tablighat









    adv
    در صورت علاقه به درج آگهي در پايگاه خبري تحليلي سينماي ما می توانید با شماره تلفن های دفتر سایت تماس بگیرید.
    تلفن: 88535305 (داخلی 109)
           09386503357 
    آدرس: تهران - خيابان شهيد بهشتي (عباس آباد) - نرسیده به خیابان میرزای شیرازی - ساختمان پارسه - واحد 12
    پست الكترونيكي: [email protected]

    > برای مشاهده تعرفه آگهی‌ها اینجا کلیک کنید
    Oscar count down
    lg3d

    Nokia

    i news
    سینماي ما- فیلم اصغر فرهادی در حالی شصت و پنجمین دوره جوایز بفتا را دست خالی ترک کرد که بخت اصلی جایزه بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان بود. برندگان این دوره جوایز بفتا که از آن به عنوان اسکار بریتانیا یاد می‌شود، یکشنبه شب در لندن...
    لطفاً بجز نام و نام خانوادگي، كد ملي، تلفن و ايميل در بخش كامنت‌ها چيزي ننويسيد.
    سينماي ما- سايت "سينماي ما" در آستانه سال جديد، آغاز پيش ثبت‌نام طرح بزرگ عضوگيري از ميان كاربران سايت را آغاز مي‌كند. از ابتداي سال 1391 براي اعضاي سايت مزاياي انحصاري، طرح‌هاي اختصاصي و برنامه‌هاي ويژه‌اي تدارك ديده شده و بخش‌هاي تازه‌اي هم به محتواي متني و تصاوير  اين پايگاه خبري تحليلي اضافه خواهد شد كه امكان دسترسي، مطالعه و تماشاي آنها فقط مخصوص اعضاء ...
    برای اطلاعات بیشتر و رزرو بلیت حضور در برنامه با تلفن 22544801 تماس بگیرید
    سينماي ما- کانون فیلم «هشت و نیم» سومین برنامه از سلسله نمایش‌های خصوصی سینمایی را تحت عنوان «فیلم دیدن با...» به نمایش فیلم «چيزهايي هست كه نمي‌داني» ساخته فردين صاحب‌زماني و با بازي ليلا حاتمي، علي مصفا و مهتاب كرامتي اختصاص داده است...
    goldiran
    Main News
     
    سينماي ما- بهرام عظیمی که امسال با اولین انیمیشن مدرن ایرانی با عنوان «تهران 1500» به جشنواره آمده بود با بیان اینکه جایزه نگرفتن از جشنواره چندان برایش مهم نیست بر این مساله تاکید کرد که برای مردم فیلم ساخته نه برای جشنواره. بخشهایی از گفته های عظیمی را در ادامه می‌خوانید:...
     
    سینماي ما- فیلم سینمایی «سوت پایان» در هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سینمای آسیا وزول در فرانسه به نمایش درمی‌آید. سومین فیلم سینمایی نیکی کریمی در این دوره جشنواره وزول در بخش رقابتی چهره‌های سینمای معاصر...
     
    سينماي ما- ... حسين طلابیگی درباره اکران عمومی فیلم‌های سه‌بعدی، گفت: اکران پنج فیلم‌ سه‌بعدی که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، در زمانی مناسب انجام خواهد شد. باید تمام جوانب را در نظر بگیریم و بعد فیلم‌ها را در زمان‌بندی مناسب اکران نماییم. فیلم‌ها علاوه بر تهران در شهرستان‌هایی که...
     
    سينماي ما- ... در یکی از فیلم‌های گروه سنی كودكان، حدود صد بار کلمه زشت «کث...کث...کثافت» تکرار شده است! این غیر از کلمات مشابه دیگر و نیز تعابیر اروتیکی است که حتی مناسب فیلمهای بزرگسالان نیز نیست چه برسد به...
     
    سینماي ما- فیلم اصغر فرهادی در حالی شصت و پنجمین دوره جوایز بفتا را دست خالی ترک کرد که بخت اصلی جایزه بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان بود. برندگان این دوره جوایز بفتا که از آن به عنوان اسکار بریتانیا یاد می‌شود، یکشنبه شب در لندن...
     
    سينماي ما- خبر مسلمان شدن علی (شان) استون را به صورت اختصاصی منتشر کرد که این خبر در رسانه‌های غرب بازتاب‌های گسترده و در عین حال متفاوتی داشت.«شان استون» پسر اليور استون فيلمساز مشهور آمريكايي طی مراسمی در دفتر آیت الله ناصری واقع در اصفهان با حضور «نادر طالب‌زاده» به دین...
     
    سينماي ما- «ملکه» بهترین ساخته کارگردانش محمدعلی باشه آهنگر علیرغم ارزشهای مضمونی-ساختاری و ارائه تصویری کاملا مدرن از دفاع مقدس مورد توجه هیات داوران جشنواره سی اُم فیلم فجر قرار نگرفت و همین مساله سبب ساز ناراحتی شدید آهنگر و عدم پاسخگویی وی به سوالات خبرنگاران...
     
    سينماي ما- ... متاسفانه با برخوردهایی که شب اختتامیه صورت گرفت، باشه‌آهنگر به من گفت «از برکات جشنواره امسال این است که سینمای جنگ را می‌بوسم و کنار می‌گذارم. من هم می‌توانم با سه یا چهار ماه کار فیلمی بسازم که بتواند نظر مخاطب و هیئت داوران را...
     
    سينماي ما- ... به عقیده من جایزه دبیر جشنواره عادلانه نبود، زیرا در هیچ کجای دنیا دبیر جشنواره جایزه‌ای نمی‌دهد و به نظر می‌رسد اضافه بود زیرا جشنواره دارای هیئت داوران ...
     
    لطفاً بجز نام و نام خانوادگي، كد ملي، تلفن و ايميل در بخش كامنت‌ها چيزي ننويسيد.
    سينماي ما- سايت "سينماي ما" در آستانه سال جديد، آغاز پيش ثبت‌نام طرح بزرگ عضوگيري از ميان كاربران سايت را آغاز مي‌كند. از ابتداي سال 1391 براي اعضاي سايت مزاياي انحصاري، طرح‌هاي اختصاصي و برنامه‌هاي ويژه‌اي تدارك ديده شده و بخش‌هاي تازه‌اي هم به محتواي متني و تصاوير  اين پايگاه خبري تحليلي اضافه خواهد شد كه امكان دسترسي، مطالعه و تماشاي آنها فقط مخصوص اعضاء ...
     
    برای اطلاعات بیشتر و رزرو بلیت حضور در برنامه با تلفن 22544801 تماس بگیرید
    سينماي ما- کانون فیلم «هشت و نیم» سومین برنامه از سلسله نمایش‌های خصوصی سینمایی را تحت عنوان «فیلم دیدن با...» به نمایش فیلم «چيزهايي هست كه نمي‌داني» ساخته فردين صاحب‌زماني و با بازي ليلا حاتمي، علي مصفا و مهتاب كرامتي اختصاص داده است...
     
    سينماي ما- اختتاميه سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر يكشنبه 23 بهمن در تالار وحدت برگزار شد و برگزيدگان بخش‌هاي مختلف لوح و ديپلم افتخار و سيمرغ بلورين رشته‌هاي مختلف سينمايي را دريافت كردند. عكس‌هايي از برگزيدگان جشنواره فجر روي صحنه تالار وحدت را ايبن‌جا ببينيد:...
     
    سينماي ما- اختتاميه سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر يكشنبه 23 بهمن در تالار وحدت برگزار شد و برگزيدگان بخش‌هاي مختلف لوح و ديپلم افتخار و سيمرغ بلورين رشته‌هاي مختلف سينمايي را دريافت كردند. عكس‌هايي از بازيگران برگزيده جشنواره فجر روي صحنه تالار وحدت را ايبن‌جا ببينيد:...
     
    سینمای ما- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، تاکيد کرد: فکر و انديشه، جوهرة سينماست! فيلمي که پايه‌هايش بر فکر استوار نباشد، تصاويري متحرک است. متن کامل سخنراني سيد محمد حسيني در مراسم اختتاميه سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر به شرح ذيل است:...
     
    سینمای ما- در ابتداي مراسم پاياني جشنواره سی ام فیلم فجر که ـ 23 بهمن ماه ـ در تالار وحدت برگزار شد، محمد خزاعي ـ دبير سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر ـ با اشاره به كليپي كه پيش ازسخنراني‌اش پخش شد، گفت: مي‌خواستم ابتدا گزارشي از كارهاي جشنواره بدهم اما احساس كردم كه بايد در برابر عظمت و شكوه دفاع مقدس كه در اين كليپ به نمايش درآمد، سكوت كنم...
     
    سینمای ما- بازیگران زن و مرد سینمای ایران داز نسلها و طیفهای مختاف بازیگری امسال در بخشهای مختلف جشنواره فجر برنده دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین شدند. گزیده حرفها و جمله های بازیگران روی صحنه و هنگام دریافت جایزه جشنواره سی ام فجر را اینجا بخوانید: ...
     
    سینمای ما- رضا عطاران که در بخش نگاه نو سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد، پس از گرفتن جايزه‌اش ضمن تشكر از هيات داوران گفت:‌ خوب است! البته دوست داشتم در بخش مسابقه سينماي ايران فيلم...
     
    سینمای ما- ... پیمان معادی پس از دریافت سیمرغ بلورین این بخش، گفت: صحبت خاصی ندارم، من برای ده سال آینده‌ام از شما مردم خوبم سیمرغ بلورین، جایزه و انرژی گرفتم. برای همین لحظه ها به سینما آمدم و در این سینما می‌مانم. نمیدانم چرا، اما ...
     
    سینمای ما- «هنگامه قاضیانی» پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن سی‌امین جشنواره فیلم فجر به شهدای کشور ادای احترام کرد. قاضیانی پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، گفت: سلام به همه هم‌قبیله‌های عزیزم. مردم سرزمینم که فکر می‌کنم...
     
    سینمای ما- ... جایزه‌ام را بارها و بارها از مردم گرفته‌ام اما این جایزه را باید برای «آدم برفی» می‌گرفتم که اصلاً در بخش مسابقه نبود.سالی که من در «هنرپیشه» کاندیدا شدم، در آن سال جایزه را به فرامرز قریبیان دادند برای یک فیلم الکی یعنی «بندر مه آلود» و نه فیلم اصلی اش یعنی فیلم استاد مسعود کیمیایی که باید برای این یکی میگرفت...
    reportpic

                                                                                               

    toptitle
                از سال 1384
    TopFilm
    کارگردان : شهرام اسدی
    (18 رأي)
    کارگردان : علی عطشانی
    (124 رأي)
    کارگردان : مسعود اطيابي
    (84 رأي)
    کارگردان : مهدی صباغ زاده
    (14 رأي)
    کارگردان : يعقوب غفاري
    (92 رأي)
    کارگردان : جميل رستمي
    (19 رأي)
    کارگردان : عبدالرضا کاهانی
    (415 رأي)
    VIDEO BANNER

    bank
    جهت مشاهده تيزر ها به صورت آنلاين نياز به برنامه Flash Player 9 داريد --- Download Flash Player 9 ---
    بخش بانك تيزر سايت مناسب كاربراني است كه از اينترنت پر سرعت استفاده مي كنند

    گفتگو با احمد طالبی نژاد درباره سینمای سیاسی ایران؛
    هزار دستان بیش‌تر یک مجموعه تاریخی است تا سیاسی
    هزار دستان بیش‌تر یک مجموعه تاریخی است تا سیاسی


    پوریا دیدار


    سینمای ما  - در يک روز پاييزي که به شدت باران مي باريد، به حضور احمد طالبي نژاد منتقد فيلم و صاحب امتياز نشريه هفت رسيديم تا درباره تاريخ سينماي سياسي ايران با وي به بحث بنشينيم. وي معتقد است ما تاکنون موفق به ساخت فيلم سياسي در ايران نشده ايم. شما را به خواندن اين گفت وگو دعوت مي کنيم.

    ---

    -آيا مفهوم سينماي سياسي مفهومي درست است؟ آيا ما سينماي سياسي داريم؟


    سينماي سياسي يک ژانر است. در تاريخ سينما هم در اين ژانر به صدها فيلم برمي خوريم. موضوع و مضمون اين فيلم ها سياست و سياستمداران هستند. نمونه هاي خيلي مشهورش هم آثار کوستاو گاوراس فيلمساز فيلم هاي Z و کودتا است يا مثلاً بعضي فيلم هاي فرانچسکو رزي مثل «جسدهاي عالي مقام» است. اينها در رده فيلم هاي سياسي قرار مي گيرند. در سينماي ايران متاسفانه تا به حال فيلم شاخصي که از آن به عنوان سينماي سياسي نام ببريم، وجود نداشته است. که اين موضوع به مقوله مميزي و نگراني و ترس فيلمسازان و تهيه کنندگان از ارائه اين ژانر مربوط مي شود. بنابراين در تاريخ سينماي ما فيلم سياسي وجود نداشته است اما عده يي بودند که فيلم هايي ساخته اند. فيلم هاي اجتماعي افشاگرانه يي که به هر حال به سياست مربوط مي شدند ولي با تعريفي که از ژانر سياسي وجود دارد، اينها فيلم سياسي محسوب نمي شوند. فرض بگيريد زماني فرخ غفاري فيلم جنوب شرق را ساخته و بعد توقيف شده و اين فيلم به فيلم سياسي معروف شده در حالي که آن يک فيلم اجتماعي است. عرض کردم که فيلم سياسي يعني شخصيت ها سياستمدار باشند، موضوع سياست باشد مثلاً مکالمه کپولا مي شود سياسي.


    -آقاي حميدرضا صدر در مقدمه کتاب خودش تعبيري از سينماي سياسي دارد، تحت اين عنوان که سياست يعني زندگي روزمره، سياست يعني هر فيلم ايراني. به اين ترتيب با توجه به تعريف شما از سينماي سياسي اين تعبير بيشتر يک تعبير شاعرانه محسوب مي شود، نظر شما چيست؟


    بله، شاعرانه است. واژه سياست معاني مختلفي دارد که يک معني آن هم تنبيه کردن و تربيت کردن است. ما کتاب سياستنامه داريم که بيشتر کتاب اخلاقي در مورد تعليم و تربيت است. از يک جهت آقاي صدر درست مي گويند. وقتي شما در يک جامعه يي زندگي مي کنيد که همه چيز سياسي است، از ريش و سبيل تا طرز لباس پوشيدن و طرز سخن گفتن همه چيز تحت سياست است. لاجرم هر فيلمي هم سياسي تلقي مي شود ولي به تعبير من اين يک جور فرافکني است، يعني واقعيت اين است که اگر ما سينماي سياسي را به عنوان يک ژانر بگيريم من فيلم شاخصي که موضوعش سياست باشد را نديدم مثلاً وقتي به فيلم شازده احتجاب که راجع به سياستمداران است نگاه مي کنيم، آن را بيشتر يک فيلم تاريخي مي بينيم تا يک فيلم سياسي، چون فيلم سياسي در ذات خودش افشاگري هم دارد. مثلاً اگر يک فيلمي راجع به کودتاي 28 مرداد ساخته شود اين فيلم مي شود يک فيلم سياسي. متاسفانه چنين فيلمي ساخته نشده است.


    -با اين حساب مثلاً فيلم هزاردستان علي حاتمي به عنوان يک فيلم سياسي محسوب نمي شود؟


    نه، به نظر من آن يک فيلم تاريخي است.


    -پرداختن به کميته مجازات در اين فيلم که يک گروه سياسي با اغراض سياسي محسوب مي شود، آيا اين فيلم را به سينماي سياسي نزديک نکرده است.


    نه، راجع به يک گروه مخفي است. اين يک فيلم تاريخي است که تاريخ اجتماعي ايران را در يک مقطعي بيان مي کند؛ در مقطع گذار از دوران قاجار به دوران پهلوي. درست است که بعضي از شخصيت ها وابستگي سياسي دارند ولي سياستمدار شاخصي که به اسم در آن بتوانيم ببينيم، نيست. ضمن آنکه عرض مي کنم به هر حال وقتي فيلمي مربوط به دوران سپري شده است، خود به خود در ژانر تاريخي قرار مي گيرد. يعني اگر در حال حاضر ما از دوران شاه فيلم بسازيم چون دوران سپري شده، فيلم در وهله اول تاريخي است. مگر اينکه فيلمساز با تمهيداتي وجه سياسي آن را بيشتر جلوه دهد و روي آن تاکيد بيشتري کند. در غير اين صورت به نظرم مي آيد اين نوع فيلم ها را نمي شود فيلم سياسي تلقي کرد.


    -سينما همزمان و حوالي انقلاب مشروطه وارد ايران مي شود، زماني که ايران داراي انگيزه تحول است. اين حالت آيا به سينماي ايران يک ويژگي تعهدگرايانه نسبت به امور جامعه نداده است؟


    اين نکته قابل بحث است. سينما از بدو ورودش به ايران به عنوان ابزار تلقي شده است؛ آن هم ابزار سياسي، اجتماعي و در خدمت قدرت نه به عنوان ابزار فرهنگي. کمتر به وجه فرهنگي سينما تاکيد شده است. در بدو ورود سينما به دربار متصل بود و به عنوان سرگرمي و ثبت و ضبط صحنه هاي داخل دربار استفاده مي شد. بعد وقتي سالن هاي سينما عموميت پيدا کرد ابتدا در اين سالن ها فيلم هاي جنگي و اخبار جنگ را نمايش مي دادند. پس به نوعي کارکرد سياسي داشت. از دوره دوم فيلمسازي يعني هنگامي که دکتر کوشان به سينما وارد شد يعني اواخر دهه 20 که فيلمسازي حرفه يي آغاز شد، وجه سياسي کمتر مدنظر قرار گرفت و بيشتر وجه سرگرمي و تربيتي مطرح بود. اما باز هم دوباره به عنوان يک ابزار به آن نگريسته شد. براي تحميق مردم، سينما در آن دوران هيچ نگاه واقع گرايانه يي به زندگي اجتماعي مردم نداشت. موضوعات بسيار دور از ذهن بودند و در يک ناکجاآبادي اتفاق مي افتادند که هر کجا بودند ايران نبود. به خصوص بعد از کودتاي 28 مرداد سينما و ساير هنرها حتي ادبيات ما بيشتر وجه سرگرم کننده و رويافروشي را مورد توجه قرار دادند. در ادبيات آن دوران آثار ليريک يا غنايي بيشترين فروش را داشتند. دليل آن هم اين بود که از يک طرف حکومت در پي تبليغ آن بود و از طرف ديگر مردم براي گريز از واقعيت هاي زندگي به آن نياز داشتند؛ واقعيت هايي که از جنگ جهاني دوم تا ماجراي نهضت ملي و کودتا ريشه مي گرفت. بن مايه فيلمفارسي رويا است. فيلم هايي که اخلاقيات ساده يي را نشان مي دهند مثلاً پولدارها آدم هاي بدبختي اند و قربان خودم که خر ندارم. عشق هاي آبکي روابط آبکي را نشان مي دهند و آثار شبه رمانتيکي که با واقعيت هاي جامعه ما هيچ نسبتي نداشتند. اين هم يک جور کارکرد سياسي است و تا اين حد با آقاي صدر موافقم ولي اين نظر که اين فيلم ها به هر صورت فيلم هاي سياسي هستند، موافق نيستم. به نظر من هنوز در ايران فيلم سياسي ساخته نشده است.


    -موج نو سينما با اصلاحات ارضي آغاز مي شود و لوکيشن و مضمون اين فيلم ها معمولاً مناطق دورافتاده و به دور از تمدن است يعني دقيقاً دو نگاه متفاوت از هم دارند در حالي که حکومت با انقلاب سفيد دروازه هاي تمدن را فتح مي کرد، سينما از شکست اين انقلاب صحبت مي کرد؟


    بعد از تحولاتي که به اسم اصلاحات ارضي در سال هاي 42-41 اتفاق افتاد، در ايران تحولاتي همچون رشد شهرنشيني و از بين رفتن شيوه هاي توليد سنتي مثل کشاورزي و تبديل آن به رشد صنعتي شد و طي آن جامعه شکل جديدي پيدا کرد. از طرف ديگر در اوايل دهه 40 موج ادبيات ترجمه يي و سينمايي درجه يک از طريق فيلم خانه و اماکن ديگر در خدمت جوانان قرار گرفت. همان جواناني که بعدها موج نو را در سينماي ايران به وجود آوردند. يعني يک فضاي اجتماعي و مباحث سياسي که مطرح شد. مسائل سياسي همچون قضيه سياهکل باعث شد فضاي اجتماعي ايران تغيير کند و بالطبع ذائقه مردم هم عوض شد و فضا براي شکوفايي سينما و ادبيات آماده بود و البته ابتدا هم در ادبيات مطرح شد و ادبيات ايران تبديل به يک ادبيات اجتماعي شد. نويسندگان خوبي آمدند که ديدگاه هاي اجتماعي خوبي داشتند که مقداري هم نقد سياست داشتند و بعد در سينما هم اتفاقاتي افتاد و موج نو در سال هاي 48- 47 با سه فيلم آرامش در حضور ديگران، قيصر و گاو آغاز شد که هر سه فيلم نگاهي نقادانه نسبت به واقعيت هاي اجتماعي داشتند. حالا در کنار اينها ادبيات سپاه دانشي را هم بايد افزود که آن هم ناشي از نگاه جواناني بود که به روستا رفتند و مشاهده کردن واقعيت روستا اين نيست که در اخبار و رسانه ها تبليغ مي شود. و مجموعاً نگرش ها و نگاه ها عوض و تبديل شد. به موج نو سينماي ايران که بعد چند شاخه شد يک شاخه به سمت اشاعه لمپنيسم رفت، شاخه يي که از دل قيصر بيرون آمد. يک شاخه که فيلم گاو و آرامش در حضور ديگران بود که به سمت سينماي روشنفکرانه رفت که همچنان اين شاخه وجود دارد. به هر صورت اين فيلم ها را بيشتر از آنکه سياسي بدانيم، فيلم هاي اجتماعي هستند که سعي کرده اند نسبت شان را با واقعيت هاي اجتماعي کم کنند.


    -آقاي صدر در مورد فيلم گاو تعبيري دارد که گاو نشانه نفت است که مش حسن (شاه) تماماً به آن وابسته است و با از بين رفتن گاو (نفت) او هم از بين خواهد رفت. اين تعبير چقدر مي تواند محکم باشد؟


    يک فيلم خوب ويژگي اش اين است که مي شود تعابير مختلف از آن صورت بگيرد. آقاي صدر به اين فيلم اين گونه نگاه کردند و طبعاً به نتيجه خودشان رسيده اند و من به فيلم گاو از منظر فلسفه نگاه مي کنم و به نتيجه يي که مي خواهم مي رسم و کسي که مي خواهد صرفاً از نظر جامعه شناسان نگاه کند او هم به نتيجه خودش مي رسد. در واقع فيلم گاو اين ظرفيت ها را دارد که بشود تعابيري اين گونه از آن کنيد. البته من خودم با تعبير صدر که گاو نفت است و... خيلي موافق نيستم. اينها به اعتقاد من تعبير تراشي است و فيلم با اين هدف ساخته نشده است. فيلم فيلمي اجتماعي است که يک بار فلسفي هم دارد و نشان مي دهد که انسان با ابزارش چگونه يکي و در هم آميخته مي شود و اين بخشي است که در فلسفه مارکسيست ها هم حتي وجود دارد. اينکه انسان چه رابطه يي با ابزار کارش و معيشتش دارد. بنابراين آقاي صدر مجاز است که از فيلم گاو اين تعبير را داشته باشد ولي من اين تعبير را ندارم.


    -همين تعبير را هم نسبت به فيلم اسرار گنج دره جني ابراهيم گلستان دارد؟


    اسرار گنج دره جني يک فيلم فانتزي است راجع به نوعي حکومت يا قدرت. اما بيش از آنکه اين باشد راجع به حرص و آز انسان است. من از نظر اخلاقي و اجتماعي به فيلم مي نگرم. کسي که گنج را پيدا مي کند مظهر يک آدم ساده دل نادان است که وقتي به گنجي مي رسد به جاي آنکه از آن مواظبت کند آن را تبديل مي کند به ابزار مدرن زندگي. همچنان که در ايران آن زمان اين اتفاق مي افتد. اتفاقاً حالا که اين را گفتي من مي خواهم بگويم که اين فيلم سياسي تر از مثلاً فيلم گاو است. در زمان شاه اين گونه بود که نفت دائماً استخراج مي شد و کشور در حال تبديل شدن به يک شعبه يي از ايالات متحده امريکا بود. شما وقتي در خيابان پهلوي سابق قدم مي زديد هيچ عنصر ايراني يا شرقي در اين خيابان نمي ديد، از تابلوهاي سر خيابان گرفته تا سر و شکل و پوشش و نوع زندگي مردم. همه اينها از عوارض قيمت نفت بود. گلستان به دليل سابقه يي که از او سراغ داريم، به نوعي اين موضع را در برابر حکومت داشت، اگرچه خودش يکي از ارکان حکومت هم محسوب مي شد. وي يکي از کارشناسان برجسته شرکت نفت بود. ولي خوشبختانه آدم منفعلي نبود. يعني به عنوان يک هنرمند در مقابل سياست موضع داشت. به نوعي هشدار مي داد که اعليحضرت داري گنجينه قيمتي زيرزميني ايران را به تاراج مي دهي و در عوض آن برجي براي تو مي سازد که بسيار توهين آميز است چون آن بنايي که ساخته مي شد شکل بدي داشت و از اين راه هشدار مي داد. ولي با وجود اين من اين فيلم را هم سياسي نمي دانم بلکه بيشتر يک فيلم اجتماعي است که به هر حال از زمينه هاي سياسي هم برخوردار است. بنا بر تعريف ژانر سياسي اين فيلم يک فيلم سياسي نيست.


    -پرداختن به مقوله روشنفکري در سينماي ايران در موج نو سينما بسيار پررنگ مي شود از جمله فيلم خواستگاري اثر علي حاتمي که به تعبير آقاي صدر در اين فيلم شخصيت اهل فرهنگ را نشان مي دهد که شيفته زني شده است و آن زن از سوي مابقي طبقات اجتماعي هم مورد توجه است. در اين رقابت در نهايت شخصيت اهل فرهنگ در زمان مرگ وي به زن مي رسد. اين نشان مي دهد مرد اهل فرهنگ و روشنفکر نمي تواند خودش را با محيط بيرون تطبيق بدهد و به نوعي با جامعه بيگانه است.


    باز اين تعبير آقاي صدر است. من در اين فيلم که براي من خيلي جذاب است، چيزهاي ديگري را پيدا کردم مثلاً علي حاتمي که در تمام فيلم هايش سعي کرده از هنر ايراني ستايش کند. در اين فيلم از هنر خطاطي به عنوان يک هنر بهره گرفته ضمن آنکه شخصيت معلم خط را هنر مظلوم ايراني فرض مي کند که هميشه پس مي ماند. از طرفي در اين فيلم يک تجربه ناب ديگري شده است و آن استفاده از هنر خيمه شب بازي براي تغيير هر فصل است. با هر ازدواجي که اين زن مي کند يک آلبوم عکسي باز مي شود و موسيقي به سمت موسيقي خيمه شب بازي مي رود که معمولاً در پايان نمايش هاي خيمه شب بازي خوانده مي شود. آقا داماد نمي داني چي؟ شاخ شمشاد نمي داني چي؟ اين تکه موسيقي در لابه لاي هر فصل مي آيد. براي من فيلم اين جذابيت ها و روانشناسي ها که هر قشري چه رفتاري دارد يکي لمپن، يکي کاسب و همه وقتي اين زن مي بيند تمام باورهاي اخلاقي شان را کنار مي گذارند و اين زن را ملک خودشان مي دانند. من از اين منظر به اين فيلم نگاه مي کنم. طبق تعبير آقاي صدر گنج قارون هم فيلم سياسي است ولي به نظر من اينها کمي تعبير تراشي است. اگرچه معتقدم کتاب ايشان کتاب ارجمندي است و بسيار زحمت کشيده و براي آن کوشش کرده است ولي به نظر من تا اندازه يي مواردي را که شما روي آن انگشت گذاشتيد را نمي توان بر سياسي بودن آن انگشت گذاشت.


    -در دوران جنگ دولت سعي مي کند از سينما براي تهييج مردم استفاده کند. در اين حالت نمي توانيم بگوييم سينما وارد عرصه سياست شده است؟


    سينما در ژانر جنگي نه در ايران که در کل دنيا معمولاً ابزار قدرت و حکومت است. در امريکا در دوران جنگ ويتنام فيلم هايي که ساخته مي شد نوعي ابزار تحريک و تهييج مردم و در عين حال برتري طلبي و نمايش قدرت امريکا به جهانيان بود. اين امري بديهي است ولي معمولاً بعد از جنگ فضا تغيير مي کند و فيلم هاي جنگي خوبي ساخته مي شوند که موضع آنها ضدجنگ است؛ ضدجنگ به معناي آنکه تنفر انسان را از جنگ بيان کند مثل غلاف تمام فلزي، فهرست شيندلرو پيانيست. در حال حاضر در سينماي جنگ ما همين اتفاق مي افتد. مثلاً حاتمي کيا از فيلم از کرخه تا راين به ساخت فيلم هاي اجتماعي و حتي ضدجنگ روي آورده است که به نوعي به تبعات جنگ پرداخته است. بله، در دوران جنگ ژانر جنگي به ابزار قدرت و حکومت تبديل مي شوند و شايد هم لازم باشد اين اتفاق بيفتد و به هر حال شما نمي توانيد از يک طرف با يک کشور بيگانه در حال جنگ باشيد و آن موقع فيلمي عليه آن جنگ بسازيد و روحيه رزمندگان و مردم را خراب کنيد. اين به شکل طبيعي در همه جا بوده است.


    -به نظر مي رسد کانون پرورش فکري کودکان به موازات اين در حال ترويج آثار ضدخشونت است به طور مثال باشو غريبه کوچک که يک نگاه ضدجنگ دارد.


    نه اينکه کانون با آگاهي در حال انجام اين عمل است. به نظر من باشو يک اتفاق بود که به کانون تحميل شد. هنگامي که بيضايي اين فيلم را ساخت دو سه سالي فيلم از پخش عمومي محروم شد و حتي يادم مي آيد يک آقايي که آن زمان از اعضاي هيات امناي کانون پرورش فکري بود، گفته بود اگر اين فيلم را نشان بدهيد من خودم را آتش مي زنم چون اين فيلم قلب خانواده شهدا را جريحه دار کرده است ولي بعد وقتي اين فيلم نمايش داده شد، هيچ اتفاقي نيفتاد. براي آنکه اساساً همين است که شما مي گوييد بحث فيلم باشو اين است که يک بچه از خشونت فرار کرده و به دنياي ديگري و کانون خانواده آمده است و يک کانون گرم خانوادگي آن را مي پذيرد. مفهومي که در فيلم باشو غريبه کوچک مطرح مي شود مفهوم شعر مولاناست که همدلي از همزباني خوش تر است. اين جريان نبود بلکه اتفاق بود که به کانون تحميل شد.


    -اما مشق شب هم به نظر مي رسد به همين مقوله خشونت و عوارض آن مي پردازد.


    اين فيلم هم به نوعي ديگر به اين مقوله مي پردازد. خشونتي که محصول سيستم غلط آموزشي است و قابل تعميم است به کليت جامعه و اينک استبداد چيز بدي است. شما اگر هر چيزي را بخواهيد به زور تحميل کنيد حتي مشق و درس را، غلط است. اين بحثي ديگر است، چيزي که در مشق شب بر آن تاکيد مي شود پرداختن به سيستم آموزش در کشور است که طبق آن به جاي ارائه کردن آموزش سعي بر اعمال پذيرش چشم و گوش بسته به بچه هاست که اين غلط است که شايد بشود از اين تعبير سياسي هم درآورد.


    -سينما چه خاصيتي دارد که حکومت ها سعي دارند آن را تحت کنترل خود درآورند و به سانسور در آن بپردازند؟


    سينما از اهميت بالايي برخوردار است. در انقلاب اکتبر شوروي، لنين، استالين و تروتسکي بحث هاي زيادي مي کردند که چگونه مي شود از سينما به عنوان يک ابزار استفاده کرد. معمولاً در کشورهايي که حکومت هاي ايدئولوژيک و برتري طلب دارند که از نظر من امريکا هم اين وضعيت را دارد. اينها به قدرت سينماها توجه زياد دارند. سينما با هر کسي در هر گوشه يي از جهان فارغ از هر رنگ و نژاد و زباني مي تواند ارتباط برقرار کند. شما وقتي يک فيلمي از چاپلين را در هر جايي از دنيا پخش کنيد به اندازه زيادي فهميده مي شود. بنابراين ابزاري بسيار قوي است و به راحتي مي توان از اين رسانه اقدامات خوب يا منفي انجام داد مثلاً امريکايي ها فيلم موهن 300 را ضدايران مي سازند تا نشان دهند اجداد ايراني ها متجاوز بودند و حالا هم که انرژي اتمي مي سازند مي خواهند مثل گذشته شان عمل کنند. يکي از دلايلي که همه جهان کعبه آمال شان امريکاست و حتي مبارزان ديروزي افتخارشان اين است که به امريکا بروند، اين نشان از قدرت و تاثيرگذاري سينما است يعني سينماست که جامعه امريکا را تبديل به يک مدينه فاضله براي مردم جهان کرده است. به نظر من اين دولت امريکا نيست که به تنهايي سيطره بر جهان دارد، بلکه سينماي امريکاست که ابزار سيطره اش شده است و کشورهايي هم که از نظر صنعت و تکنيک و ابزار و به خصوص سانسور مشکل دارند، مصرف کننده اين فيلم ها مي شوند. يعني امروز مي بينيم که فيلم امريکايي به راحتي در اختيار مردم ايران قرار مي گيرد (حالا چه به شکل قاچاق، چه به شکل غيرقاچاق) و از سوي ايراني هاي زيادي اين فيلم ها ديده مي شود و نسل جوان ما با اين فيلم ها رشد مي کند. رقيبي هم وجود ندارد چون سينماي اروپا و سينماي روشنفکري هم کمتر در معرض ديد است.


    منبع خبر : اعتماد
    چهارشنبه,27 آذر 1387 - 22:22:18

    اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
    آرشيو
    اخبار مرتبط:

      نظرات

      تهرانی...
      چهارشنبه 27 آذر 1387 - 22:44
      -3
      موافقم مخالفم
       
      هزار دستان بیش‌تر یک مجموعه تاریخی است تا سیاسی

      مثل هزاردستان

      سربدارن و بوعلی دیگه ساخته نشد و نمیشه

      روشن
      جمعه 29 آذر 1387 - 14:48
      2
      موافقم مخالفم
       
      هزار دستان بیش‌تر یک مجموعه تاریخی است تا سیاسی

      احمد طالبی نژاد منتقد بزرگی است.سالها به خاطر نقد های او مجله فیلم می خواندم.متشکرم

      روشن
      جمعه 29 آذر 1387 - 18:26
      -1
      موافقم مخالفم
       
      هزار دستان بیش‌تر یک مجموعه تاریخی است تا سیاسی

      چرا کامنت منو نذاشتین چون از این منتقد تعریف کردم حسودی تون شد؟

      اضافه کردن نظر جدید
      :             
      :        
      :  
      :       




      mobile view
      ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید


      cinemaema web awards



      Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
      استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
      کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

      مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

       




      close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات