دانلود

سينمای ما - یادداشتی بر فیلم سینمایی «خواب زمستانی»؛ ساخته سیامک شایقی / خواهرانی نه از جنس «سه خواهر» چخوف

   


fajr teazer31

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

bottom banner


fajr posters 30
 
 
 


این بخش به زودی تکمیل خواهد شد
fajr film 29

«روز روشن» (حسین شهابی)

«خسته نباشید» (محسن قرایی)

«دلتنگی‌های عاشقانه» (رضا اعظمیان)

«خاک و مرجان» (مسعود اطیابی)

«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» (محمدهادی کریمی)

«حوض نقاشی» (مازيار ميري)

«جیب‌بر خیابان جنوبی» (سیاوش اسعدی)

«آفتاب، مهتاب، زمین»

«استرداد»

 

«رسوایی» (مسعود ده‌نمکی)

«چه خوبه که برگشتی» ( داریوش مهرجویی)

«دربند» (پرویز شهبازی)

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» (پوران درخشنده)

«گهواره‌اي براي مادر» (پناه بر خدا رضایی)

«برلين-7» (رامتین لوافی )

«غریبه» (حمید بهمنی)

«گناهکاران» (فرامرز قریبیان)

«زیباتر از زندگی » (انسیه شاه‌حسینی)

fajr cinema 30
 
fajr video
  صحنه هایی از فیلم «پله آخر» (علی مصطفا)
  صحنه هایی از فیلم «بیداری» (فرزاد موتمن)
  صحنه هایی از فیلم «روزهای زندگی» (پرویز شیخ طادی)
  صحنه هایی از فیلم «در انتظار معجزه» (رسول صدرعاملی)
  صحنه هایی از فیلم «بیخود و بی جهت» (عبدالرضا کاهانی)

asrejomeadv
tablighat
   
 
 
 
 
 
 
adv
در صورت علاقه به درج آگهي در پايگاه خبري تحليلي سينماي ما می توانید با شماره تلفن های دفتر سایت تماس بگیرید.
تلفن: 88535305 (داخلی 109)
       09386503357 
آدرس: تهران - خيابان شهيد بهشتي (عباس آباد) - نرسیده به خیابان میرزای شیرازی - ساختمان پارسه - واحد 12
پست الكترونيكي: info@cinemaema.com

> برای مشاهده تعرفه آگهی‌ها اینجا کلیک کنید
Nokia

i news
سینمای ما- صبح روز بعد از حرف‌های من در «هفت»، نماینده یکی از تهیه‌کنندگان که تمایلی به پرداخت هزینه حضور من و همکارانم در برنامه‌هایش نداشت، اس ام اس داد که همین الان دستمزد معوقه‌ام را به حسابم واریز کرده! همان روز مبلغ را به حساب موسسه محک واریز کردم تا دوستان بدانند حرف‌هایم به خاطر ...
سینمای ما- چند هفته‌اي است كه حرف و حديث‌ها درباره اكران ساخته جديد فرهادي در ايران مطرح شده است. فيلميران مؤسسه پخش‌كننده «گذشته» در ايران حتي عنوان كرده فيلم فرهادي خرداد ماه اكران عمومي خواهد شد. با اين حال اعضاي اداره نظارت و ارزشيابي طي هفته گذشته بارها...
سینمای ما - یادداشت احسان خوش‌بخت بعد از نمایش افتتاحیه فیلم عشاق درگذار، کمدی تازۀ پدرو آلمودوار، که دیشب با حضور بازیگرانش، کارلوس آرِسِز و بلانکا سوائرس، در سینه‌لومیر لندن به نمایش درآمد و از هفته دیگر اکرانِ خارج از اسپانیایش آغاز می‌شود...
goldiran

Main News
 
سینمای ما- ماجرای کتاب، خاطرات 118 روز زندان خبرنگار بی‌بی‌سی، مازیار بهاری است که سال 88 به ایران آمده بود. کتاب داستان او را روایت می کند، در حالی که نامزد حامله‌اش پائولا را در لندن گذاشته و به ایران آمده و در سال 88 به زندان اوین می‌افتد و 118 روز در آن به سر می‌برد. «گلاب» هم لقبی است که او به زندانبانش داده که ظاهرا او از روی بوی گلاب...
 
سینمای ما- ماهنامه 24 نوشت راجر ایبرت در 46 سال فعالیتش 7202 ریویو نوشت و با اینکه منتقد مهربانی تلقی می‌شد، نزدیک 40 فیلم از تعداد نتوانستند حتی نیم‌ستاره از او دریافت کنند. برش‌های زیر از میان نقدهای منفی و بعضاً ویرانگر او در این سال‌ها انتخاب شده‌اند که شم طنز او به‌ خوبی نشان می‌دهند...
 
سینمای ما- فیلم‌های سینمایی «آقای الف» و «ملکه» از چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ و «چه خوبه که برگشتی» از اواسط خرداد اکران می‌شوند. حبیت کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره‌ی مصوبات جلسه‌ی اخیر این شورا بیان کرد: در این جلسه مقرر شد که فیلم سینمایی «ملکه» از چهارشنبه به جای «تهران 1500» در گروه «استقلال» روی پرده برود. «چه خوبه که برگشتی» به کارگردانی داریوش مهرجویی برای اکران پس از فیلم «ملکه» در ...
 
سینمای ما- فیلم ابرقهرمانی «آیرون من 3» با بازی رابرت داونی جونیر در هفته اول اکران نام خود را در کتاب‌های تاریخ ثبت کرد. با اکران سومین قسمت مجموعه ماجرایی اکشن «آیرون من»، تابستان سینمایی کار خود را با قدرت آغاز کرد. پروژه 300 میلیون دلاری «آیرون من 3» (Iron Man 3) تولید مارول استودیوز و دیزنی یک هفته پیش از آغاز اکران در آمریکای شمالی (3 مه) در 42 بازار در سطح بین‌المللی روی پرده رفت و با 195.3 میلیون دلار بسیار فراتر از انتظار شد...
 
سینمای ما- صبح روز بعد از حرف‌های من در «هفت»، نماینده یکی از تهیه‌کنندگان که تمایلی به پرداخت هزینه حضور من و همکارانم در برنامه‌هایش نداشت، اس ام اس داد که همین الان دستمزد معوقه‌ام را به حسابم واریز کرده! همان روز مبلغ را به حساب موسسه محک واریز کردم تا دوستان بدانند حرف‌هایم به خاطر ...
 
سینمای ما- چند هفته‌اي است كه حرف و حديث‌ها درباره اكران ساخته جديد فرهادي در ايران مطرح شده است. فيلميران مؤسسه پخش‌كننده «گذشته» در ايران حتي عنوان كرده فيلم فرهادي خرداد ماه اكران عمومي خواهد شد. با اين حال اعضاي اداره نظارت و ارزشيابي طي هفته گذشته بارها...
 
سینمای ما- «این یک رویاست»اولین ساخته محمود غفاری در پنجاه و چهارمین جشنواره پراد - فرانسه پذیرفته شد. جشنواره سینمایی پراد که بعد از جشنواره کن قدیمی ترین جشنواره سینمائی فرانسه است و در سال 1959 با همکاری رنه کلر - کارگردان به نام فرانسوی بنیانگذاری شده است ، امسال از ...
 
سینمای ما - یادداشت احسان خوش‌بخت بعد از نمایش افتتاحیه فیلم عشاق درگذار، کمدی تازۀ پدرو آلمودوار، که دیشب با حضور بازیگرانش، کارلوس آرِسِز و بلانکا سوائرس، در سینه‌لومیر لندن به نمایش درآمد و از هفته دیگر اکرانِ خارج از اسپانیایش آغاز می‌شود...
 
سینمای ما- کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» از مردم ایلام خواست، او را در تولید این فیلم در استان، یاری دهند. جهانگیر الماسی که این روزها برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در استان ایلام به سر می‌برد اظهار کرد: استان ایلام مردمان بزرگ و با دانشی دارد که همه در حال تلاش و کوشش هستند و من افتخار می‌کنم که در این استان مشغول ساختن فیلم هستم. وی با اشاره به خاطرات ناخوش مردم استان از ساخته شدن برخی فیلم‌های سینمایی...
 
سینمای ما- صحبت‌های نیما حسنی‌نسب در برنامه «هفت» خطاب به مدیریت صدا و سیما درباره اوضاع نقد سینما در برنامه‌های تلویزیون بازتاب رسانه‌ای پیدا کرد. حسنی‌نسب از برخورد برخی تهیه‎‌کنندگان تلویزیون که زمان برنامه را با حضور و تخصص منتقدان پر می‌کنند و حاضر به پرداخت ارزش مادی آن نیستند انتقاد کرد و از عزت‌الله ضرغامی خواست به این موضوع رسیدگی شود. وی به عنوان مثال به همکاری خودش در دوره قبل برنامه "هفت" اشاره کرد. سایت "شبکه ایران" پس از این بحث، نظر فریدون جیرانی تهیه‌کننده قبلی "هفت" را ...
 
سینمای ما- جمال شورجه از من خواسته بود که شکایت نکنم و حرف او برای من حجت است. دوم اینکه زمانی که در سال 84 طرح "سمفونی صلح" را که دستور رئیس جمهور روی آن بود به وزارت ارشاد دادم و دست آخر به نام معاونت هنری وقت و مجید انتظامی تمام شد هیچ کس به شکایت من رسیدگی نکرد. این در حالی است که من تمام مستنداتم را به معاونت هنری ارشاد تحویل دادم و حتی روی...
 
سینمای ما- کارگردان «پذیرایی ساده» در ایمیلی به برگزارکنندگان جشنواره آرشیو فیلم و تلویزیون دانشگاه لس‌آنجلس می‌نویسد فیلم او که زمستان گذشته در ایران اکران شد، اثرات دوگانه‌ای بین تماشاگران داشته است: «من افرادی را می‌شناسم که به مدت یک هفته هر روز بعداز ظهر به تماشای فیلم رفتند و هر روز هم مطالبی درباره آن روی صفحه فیس بوک من نوشتند. مقدار زیادی هم نامه‌های تنفرآمیز...
 
سینمای ما- رفتار آن روزهای آدم‌ها با من باعث شد نگاهم به سینما عمیق شود. امروز بابت وجود آن درد خدا را شکر می‌کنم. شاید زمانی می‌گفتم چرا کسی مرا درک نمی‌کند؟ من ترسیدم! اما امروز دیگر از کسی گله‌مند نیستم. آن روزها معدود نفراتی بودند که دردم را با آن‌ها در میان گذاشتم. پرویز پرستویی و پوران درخشنده گفتند آرام باش و دردت را حس کن! امروز حس می‌کنم در یک چاله افتادم که اگر در آن نمی‌افتادم، خطر سقوط در یک چاه وجود داشت ...
 
سینمای ما- تهیه‌کننده «برف روی کاج‌ها» ضمن گلایه از شهرداری تهران، سینما آزادی و حوزه هنری عنوان کرد: برای اکران فیلم باز هم بی‌محبتی حوزه هنری شامل حال ما شده‌، اما گله اصلی‌مان به شهرداری تهران است که اجازه اکران «برف روی کاج‌ها» را در سینما «آزادی» نداد. انتظار داشتیم براساس وعده و وعیدهایی که ...
 
سینمای ما- فیلم سینمایی «ملبورن» اولین کار بلند سینمایی نیما جاویدی نیمه اردیبهشت برای حضور در جشنواره فجر کلید می‌خورد. این فیلم به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی هم اکنون در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و بازیگران این فیلم نیز هم اکنون مشغول تمرین و دورخوانی هستند. فیلمبرداری«ملبورن» به زودی آغاز می‌شود و اولین نمایش آن در جشنواره فجر امسال است. تمام صحنه‌های فیلم ...
 
سینمای ما- حضور پررنگ هنرمندان سینما، تلویزیون و موسیقی در انتخابات شوراها در هفته اول اردیبهشت ماه باعث شد که روزهای سیاسی برای اهالی فرهنگ و هنر رقم بخورد. این حضور حداکثری خالی از حاشیه نبود. در این دوره از انتخابات شوراها هنرمندان نقش بسیار پررنگی داشتند. البته در دوره های قبل نیز ورزشکارانی همچون هادی ساعی، علیرضا دبیر و... حضور داشتند، اما در این دوره هنرمندان مختلفی در حوزه های مختلف ...
 
سینمای ما- الهام نداف: برنامه «هفت» جمعه ششم اردیبهشت میزبان امیر جعفری بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون بود و جعفری به نقد صریح شرایط حاکم در سینما ایران و دفاع از  بازیگران پرداخت. این بازیگر در ابتدای برنامه، درباره تفاوت حضور بازیگران در تئا‌تر، سینما و تلویزیون گفت: «هر بازیگری دوست دارد دیده شود و این دیده شدن در ذات اوست... اصغر فرهادی در جایی گفت از کسانی که می‌خواهند وارد سینما شوند امتحان دیکته بگیرید و اگر...
 
سینمای ما- در برنامه سینمایی «هفت»، نقد فیلم سینمایی "تهران 1500" با حضور بهرام عظیمی نویسنده و کارگردان و نیما حسنی‌نسب به عنوان منتقد روی آنتن رفت. منتقد برنامه ابتدا گفت که حالا پس از اکران عمومی موفق فیلم، فرصت و موقع نقد و بررسی جدی و بدون ملاحظه فیل فرا رسیده و از کارگردان خواست که به اثرش به عنوان یک فیلم مستقل و متعلق به جریان عمومی سینمای ایران نگاه کند نه ولین انیمیشن تولید شده. به گفته حسنی‌نسب، نقد جدی نشان بلوغ جریان انیمیشن است و دلیل این است که...
 
سینمای ما- «برف روی کاج‌ها» یکی از آثار استاندارد‌ تولید شده سینمای ایران در دو سه سال اخیر است. ملودرامی سنجیده با فیلمنامه‌ای شسته رفته، شخصیت‌پردازی عمیق و صاحب هویت، فیلمبرداری متناسب با لحن و حال و هوای فیلم، بازی‌های خوب و در ‌‌نهایت اجرایی که تسلط پیمان معادی را در نخستین تجربه فیلمسازی بلند به رخ می‌کشد. مهمترین موقعیت دراماتیک فیلم «برف روی کاج‌ها» بر پایه نگفتن گفتنی‌ها استوار شده و همه فراز‌های روایتی فیلم که شخصیت‌های قصه را در چالشی اخلاقی قرار می‌دهند، روی این پایه پیش می‌روند. این گفتنی‌ها آنقدر در طول فیلم گفته می‌شوند تا ...
 
سینمای ما- ... در میانه این همه سیاست های غلط، سوء مدیریت، کم کاری و خواب غفلت، میلیون ها نفر دارند "حریم سلطان" می بینند، با "شعر یادت نره" و "چراکه نه" همراه می شوند، "بفرمایید شام" تماشا می کنند، برای آکادمی  موسیقی رای می فرستند، بحث داغ خانوادگی درباره آینده رابطه مثلث یشیم، چنار، توپراک و سرگذشت یوسف و حوّا و لامیا و ایزل است و حول محورِ تحلیل دشمنی خرّم با ماهی دوران و والده سلطان. هنوز بحث اول شدن ارمیا و حذف شدن امیرحسین ...
toptitle
            از سال 1384
boghz

TopFilm
کارگردان : پیمان معادی
(امتیاز 71,1/100 - 18 رأي)
کارگردان : مازیار میری
(امتیاز 76,5/100 - 124 رأي)
کارگردان : بهرام عظیمی
(امتیاز 70,1/100 - 87 رأي)
کارگردان : رضا سبحانی
(امتیاز 45,3/100 - 17 رأي)
کارگردان : بهنام بهزادی
(امتیاز 82,8/100 - 92 رأي)
VIDEO BANNER

bank
جهت مشاهده تيزر ها به صورت آنلاين نياز به برنامه Flash Player 9 داريد --- Download Flash Player 9 ---
بخش بانك تيزر سايت مناسب كاربراني است كه از اينترنت پر سرعت استفاده مي كنند

یادداشتی بر فیلم سینمایی «خواب زمستانی»؛ ساخته سیامک شایقی
خواهرانی نه از جنس «سه خواهر» چخوف
خواهرانی نه از جنس «سه خواهر» چخوف


سينماي ما- علی غبیشاوی:  فریده (فاطمه معتمد آریا) و فرشته (پگاه‌ آهنگرانی)، سفرهٔ افطار را پهن کرده‌اند و منتظر خواهر سومشان فرزانه (لادن مستوفی) نشسته‌اند تا از سرکار بیاید و با هم روزه‌شان را باز کنند. اما خیلی وقت است که هوا تاریک شده است و خبری از فرزانه نیست. که ناگهان صدای برخورد چیزی با پنجره را می‌شنویم و می‌فهمیم فرزانه خیلی وقت است که برگشته؛ اما چون کلید همراهش نبوده و برق خانه نیز اتصالی داشته، «هرچی زنگ زدم، سنگ زدم»، کسی متوجهش نشده و معلوم نیست اگر با آن شدت، به پنجره سنگ نمی‌زده تا چه زمانی باید پشت در، از سرما می‌لرزیده است!
نگارندهٔ این سطور بعد از خارج شدن از سالن سینما با خود این‌گونه می‌اندیشید که اگر سیامک شایقی قصه‌اش را با آن موقعیت بجا و غافل‌گیرانه به پایان نمی‌برد، چگونه می‌توانست نقصان و لکنت روایت فیلمش را تا حدودی جبران کند و آن را از اثری ضعیف به فیلمی متوسط تبدیل کند. در واقع «خواب زمستانی» به اندازه‌ای از فقدان ایده‌های جذاب در روند روایت و کم‌رمقی گرانیگاه محوری‌اش رنج می‌برد که اگر همان پایان‌بندی تلنگروار را هم نمی‌داشت، معلوم نبود چگونه می‌خواست خود را ـ از سرگردانی‌ای که دچارش شده بود ـ نجات دهد.
فیلم به تبع درام شخصیت‌محورش، داستانی کم‌ماجرا دارد؛ اما وقتی بین همین ماجراهای موجود نیز ارتباط ارگانیک قدرتمندی برقرار نمی‌سازد، نه‌تنها توقعمان از ظرفیت بالای هسته‌ی قصه‌اش برای چالش و کشمکش را ناکام می‌گذارد بلکه سایر مؤلفه‌های موفق اثر را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. همهٔ این‌ها را اگر با زمان طولانی ـ و به تعبیر دقیق‌تر ریتم کند و کشدار ـ فیلم لحاظ کنیم درمی‌یابیم که انسجام بیشتر فیلمنامه تا چه اندازه می‌توانست از خسته‌کننده بودن فیلم بکاهد و مخاطب را درگیر و همراه خود کند. این عدم انسجام گاهی خود را به صورت پراکنده‌گویی و طرح موقعیت‌های بی‌ربط نیز نشان می‌دهد. مثلا ما به راحتی نمی‌فهمیم که فصل آموزشگاه بازیگری و توصیه‌های مربی آموزشگاه (آزیتا حاجیان) به فرشته مبنی بر «آب کم جو تشنگی آور به دست»، در ساختار کلی فیلمنامه چه محلی از اعراب پیدا می‌کند. با این وجود، «خواب زمستانی» به هیچ وجه آزاردهنده‌ نیست چون در طرح قصه و مضمون انسانی خود، به شعور مخاطب توهین نمی‌کند و هوش او را دست‌کم نمی‌گیرد. فیلم دربارهٔ آرزوها و نگرانی‌ها و وابستگی‌های سه خواهر تنها و مجرد از سه نسل متفاوت است. سه خواهری که نوع روابطشان ـ بر اثر مشکلات و گرفتاری‌هایشان ـ در آستانهٔ تغییر است. یعنی هم می‌خواهند به دغدغه‌های شخصی‌شان برسند و هم مراقب همدیگر باشند. در واقع فیلمساز می‌کوشد با روایت موازی قصهٔ سه خواهر، در نهایت ما را با دنیای شخصیت‌ها و چرایی واکنش‌هایشان آشنا کند. فریده که روزگاری دبیر ریاضی بوده و با فداکاری‌ای مثال‌زدنی، دو خواهر کوچک‌ترش را به دندان گرفته تا آن‌ها را به جایی برساند و در این راه تا جایی پیش رفته که پیشنهاد ازدواج مظفر سالاری (شاهرخ فروتنیان) را نیز رد کرده است، هم‌اینک بیمار و زمین‌گیر است و بدون استفاده از عصا، قادر به حرکت نیست.
این زمین‌گیری و بی‌حرکتی موجب افسردگی و خانه‌نشینی او شده است و به او شمایلی مادرگونه در برابر دو خواهر دیگر داده است (مثلا جایی که به فرشته گوشزد می‌کرد از روی نوشته و کاغذ هیچ‌وقت نمی‌تواند آشپز خوبی شود) ولی وقتی متوجه می‌شود که ممکن است فرزانه آن‌ها را تنها بگذارد، آن‌قدر با خودش کلنجار می‌رود تا در نهایت تصمیم می‌گیرد این بار بدون کمک و ترحم دیگران به کار قبلی‌اش برگردد و به چشم سربار به خودش نگاه نکند. فرزانه، خواهر وسطی، موقعیتی بسیار پیچیده و بحران‌زا دارد. او تنها نان‌آور خانه است و به همین دلیل تا حدودی به همه چیز از زاویهٔ نفع و زیان نگاه می‌کند. (رو به پردهٔ نیم‌سوخته می‌گوید: «پنجاه، شصت تومانی خرج دارد») اما باید به خواستگاری مصفا سالاری (کوروش تهامی) ـ مدیرعامل کارخانهٔ کاشی‌سازی‌ای که فرزانه مدیر امور مالی و اداری آنجاست ـ پاسخ بدهد و از سوی دیگر نمی‌تواند خواهرانش را رها کند. (جایی از خواهرانش می‌پرسد: «حالا من چی‌کار کنم؟» و فریده پاسخ می‌دهد: «منظورت اینه که ما رو چی‌کار کنی»؟) همهٔ این‌ها بدون درنظرگرفتن سر و کله‌زدن‌های روزانهٔ او با کارگران و طراح کارخانه است. (جایی به سردستهٔ کارگران معترض پرخاش می‌کند که «تو حق نداری سر من داد بکشی»). آخرین خواهر این جمع، فرشته، می‌تواند نمایندهٔ طیف وسیعی از هم‌نسلان خود باشد. رشتهٔ تحصیلی‌اش حسابداری است اما دل در گرو شعر و رؤیای هنرپیشگی دارد. حواس‌پرت است (جریان آتش گرفتن پرده)، احساساتی است (بغضش وسط دکلمه‌ای که برای خواهرانش می‌خواند می‌ترکد)، کمی خجالتی است («از بس هول شدم گفتم جناب حامد آقا»!) و با همهٔ این‌ها هیچ‌وقت روحیهٔ شاد و تا حدودی طنازش را از دست نمی‌دهد. این‌ها را گفتیم تا به این سؤال بپردازیم که چرا مخاطب به یک اندازه با قصهٔ هر کدام از سه خواهر ارتباط برقرار نمی‌کند؟ به نظر می‌رسد در روایت فیلم‌هایی که چند قصهٔ موازی دارند، حفظ تعادل و ریتم و جذابیت هر ماجرا و یک‌دست کردن تمام قصه‌ها با هم، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها باشد. چیزی که در «خواب زمستانی» تا حدودی مفقود است و سبب می‌شود مخاطب در عین حال که نمی‌تواند عمیقا با فیلم درگیر و همراه شود، نتواند به صورت مطلق نیز آن را رها کند و در مورد شخصیت‌هایی که قصه‌شان را تا هم‌اینک دنبال کرده، موضعی از سر بی‌تفاوتی داشته باشد. زیرا اگرچه که با مشکلات فریده و فرشته ـ که یکی‌شان کشمکشی درونی است و سریع حل می‌شود و دیگری به راحتی درک نمی‌شود ـ ارتباط آنچنانی‌ای برقرار نمی‌کند اما مسائل و سرنوشت فرزانه آن‌قدر کنجکاوی برانگیز هست که بیننده را تا انتها پای فیلم بنشاند.
«خواب زمستانی» اگرچه یکی دو جا ـ مثلا در ابتدای فیلم که به‌رغم تغییر زاویهٔ دوربین، باز هم می‌بینیم فرشته و فرزانه به صورت تمام‌رخ رو به دوربین خوابیده‌اند ـ از دستور زبان سینما تخلف کرده است اما بی‌انصافی است اگر آن را حداقل یک بار ببینیم و از کنار برخی نکات مثبتش به آسانی عبور کنیم. بازی فاطمه معتمد آریا مثل همیشه باورپذیر و تأثیرگزار است (لحن مستأصل او هنگام گفتن این دیالوگ که «چه قدر پله داشت!» یا نحوهٔ راه رفتنش با عصا را به یاد بیاوریم). فیلمساز توانسته با دکوپاژ و طراحی میزانسن دقیق سکانس‌های خود ـ به خصوص در فضای بسته و تنگی مانند آن خانه ـ فضاهای فیلمش را کاملا رئال به تصویر بکشد (فصل آتش گرفتن و نقلای سه خواهر برای خاموش کردنش را به یاد بیاوریم) و از ایدهٔ سروصدای هواپیما و رابطه‌اش با اتصالی جریان برق خانه، استفاده‌ای خلاقانه، تأویل‌پذیر و متناسب با موقعیت مرکزی داستانش بکنددر پایان اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که تفاوت سه خواهر «خواب زمستانی» با «سه خواهر» آنتوان پاولوویچ چخوف ـ جایی از فیلم، مربی آموزشگاه بازیگری این نمایشنامه را به دست فرشته می‌دهد ـ فقط در نداشتن برادری به نام «آندری» خلاصه نمی‌شود! چون سه خواهر سیامک شایقی ـ برخلاف ماشا و اُلگا و ایرنا ـ ملال و تباهی و پوچی را برای زندگی‌شان برنمی‌تابند و پس از خواب زمستانی، چشم به فردایی پرامید و پرتکاپو دارند.


منبع خبر : راه فيروزه
یكشنبه,3 آذر 1387 - 6:46:45

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

در هنگام باركردن آيتمها خطايي رخ داد
مهدي صائبي
يکشنبه 3 آذر 1387 - 20:7
21
موافقم مخالفم
 

سلام.

دو تا چيز به نسبت مهم هست كه نتونستم از كنارش بگذرم و توي نظرها ننويسم.

اول اينكه نوشته بوديد -چرا مخاطب به یک اندازه با قصهٔ هر کدام از سه خواهر ارتباط برقرار نمی‌کند؟-

به نظرم هنر شايقي توي فيلم (و احتمالا كمتر توي فيلمنامه) همين پرداختن يكسان به هر سه تاشون بوده. شايقي اينقدر موفق بوده كه حتي يه جاهايي كه داره سنگيني فيلم به طرف فريده ميره با وارد كردن فرشته (و بعد فرزانه) و درگير كردن جفتشون با شبه تحول فريده تونست فرشته رو پرت كنه توي فيلم و بعد از يه استراحت به فرزانه دوباره اونو هم بازي بده و اينجور توازن برقرار كردن خيلي خوبه (البته عالي نيست)

اما درمورد «آب کم جو تشنگی آور به دست» خوب شد گفتيد - ما به راحتی نمی‌فهمیم- و اين به راحتي نفهميدن البته جزو مشخصه هاي شايقي نيست اما دليلي هم براي نبودن محلي از اعراب كه فرموديد نميشه، فقط راحت فهميده نميشه و همين.

اما با اينكه هنوز هم -باغ فردوس، پنج بعدازظهر- به نظرم توي دلنشين بودن يه شاهكاره اما خواب زمستاني هم ميتونه حداقل انگيزه ي مقايسه رو با باغ فردوس داشته باشه.

و ممنونم.

محبوب
دوشنبه 7 ارديبهشت 1388 - 17:51
-8
موافقم مخالفم
 
خواهرانی نه از جنس «سه خواهر» چخوف

فیلم روند ساکت وآرامی دارد بیننده را به هیاهو وهیجان نمی کشد من احساس می کنم سیامک شایقی در این فیلم یک قصه تعریف می کند برای گفتن نه برای جنجال کردن .

اما با زهم معتقدم با فردوس حس وحال زیبا تر علمی تر داشت

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���